20
117
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
het lager onderwijs ten goede, dan zouden deze tegen het
berokkende nadeel misschien eenigszins kunnen opwegen,
doch in vele gevallen kan het verleenen van verlof slechts
hoofdzakelijk in het persoonlijk belang der aanvragers
aangemerkt worden, daar dezen door het verkrijgen van
bevoegdheden voor het middelbaar of voorbereidend hooger
onderwijs of door studie in eene andere richting (b.v. schil
deren) de gelegenheid geboden wordt, het lager onderwijs
te verlaten, van welke gelegenheid dan ook niet zelden
gebruik is en wordt gemaakt.
Verder is naar het oordeel der Commissie de salaris
regeling, waarbij aan de tjjdelijke onderwijzers eene ver
goeding, berekend naar f 500.— ’s jaars met aftrek der
vacanties, wordt gegeven, terwijl de verlofganger overigens
zijn volle traktement behoudt ook gedurende de vacanties
gelijk te stellen met het verleenen van eene subsidie of
studiebeurs uit de gemeentekas aan enkele bevoorrechte
personen, wat des te minder gemotiveerd schijnt, wijl de
gemeente ’s-Gravenhage thans, op grond van de ruim vol
doende onderwijzerssalarissen, ten volle aanspraak kan
maken op eerste-klasse leerkrachten, die hare studiën reeds
hebben voltooid.
De Commissie voelt zich daarom gedrongen, ter bevor
dering van den bloei van het openbaar lager onderwijs in
deze gemeente, Uw College beleefd te adviseeren, in den
vervolge zoo spaarzaam mogelijk te zyn by het verleenen
van studieverloven aan de leden van het personeel der
openbare lagere scholen.
Eene volstrekte weigering van alle studieverloven even
wel zou de Commissie niet wenschen. Wanneer de verloftijd
zich bepaalt tot een kort tydperk vóór een examen, kan de
schade aan den gang van het onderwys als onbeduidend
worden aangemerkt en bestaat daartegen bij de Commissie
geen bezwaar.
Mocht Uw College evenwel termen blijven vinden, aan
onderwyzers of onderwijzeressen langere verloven te ver
leenen, dan zoude het naar de meening der Commissie niet
alleen billyk, doch ook gewenscht zijn, de vergoeding voor
plaatsvervanging zoodanig te regelen, dat daarvoor het