20
137
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Bij: Art. 9.
Het onderwijs in machineschrijven kan alleen vrucht
dragend zijn, indien er in eene vervolgklasse veel tyd aan
zal kunnen worden besteed.
Bij: Art. 8.
Dat het teekenonderwijs alleen toegankelijk wordt gesteld
voor leerlingen, die voor teekenen aanleg hebben, is een
practisehe maatregel ter voorkoming van onnoodig tijdverlies.
Bij: Art. 7.
Opdat het onderwijs meer zal aansluiten aan de behoeften
der leerlingen, schijnt het gewenscht, dat aan de ouders de
gelegenheid worde gegeven, eene keuze te doen uit de vak
ken, die boven het getal van het grondtype te onderwijzen zyn.
Wordt van die gelegenheid door de betrokken ouders geen
gebruik gemaakt, dan zal de aanwijzing der onderwijsvakken
wel door het College van B. en W. moeten w orden gedaan.
Bij: Art. 6.
De Commissie is van het beginsel uitgegaan, dat er één
grondtype van Herhalingsscholen dient te zyn en dat het
getal vakken, dat op alle Herhalingsscholen moet worden
onderwezen, uitbreiding moet kunnen ondergaan, eensdeels
in verband met den aanleg, die zich by de leerlingen heeft
geopenbaard, anderdeels met de werkzaamheden, die zij in
huis en maatschappij verrichten of zich voor de toekomst
gekozen hebben.
Bij: Art. 10.
De Commissie meent, dat de leerlingen der dagschool aan
hunne taak genoeg hebben en niet op eene Herhalingsschool
behooren, ook in verband met het bepaalde in de Lager-
onderwyswet, art. 17 sub 1.
Zy, die het gewrone onderwijs op eene lagere school der
of 2e klasse tot het einde toe hebben genoten en pogen
eene vervolgklasse nog wat te leeren, behoeven daaren
tegen niet van de Herhalingsschool te w’orden geweerd.