20 137 VERSLAG LAGER ONDERWIJS. Bij: Art. 9. Het onderwijs in machineschrijven kan alleen vrucht dragend zijn, indien er in eene vervolgklasse veel tyd aan zal kunnen worden besteed. Bij: Art. 8. Dat het teekenonderwijs alleen toegankelijk wordt gesteld voor leerlingen, die voor teekenen aanleg hebben, is een practisehe maatregel ter voorkoming van onnoodig tijdverlies. Bij: Art. 7. Opdat het onderwijs meer zal aansluiten aan de behoeften der leerlingen, schijnt het gewenscht, dat aan de ouders de gelegenheid worde gegeven, eene keuze te doen uit de vak ken, die boven het getal van het grondtype te onderwijzen zyn. Wordt van die gelegenheid door de betrokken ouders geen gebruik gemaakt, dan zal de aanwijzing der onderwijsvakken wel door het College van B. en W. moeten w orden gedaan. Bij: Art. 6. De Commissie is van het beginsel uitgegaan, dat er één grondtype van Herhalingsscholen dient te zyn en dat het getal vakken, dat op alle Herhalingsscholen moet worden onderwezen, uitbreiding moet kunnen ondergaan, eensdeels in verband met den aanleg, die zich by de leerlingen heeft geopenbaard, anderdeels met de werkzaamheden, die zij in huis en maatschappij verrichten of zich voor de toekomst gekozen hebben. Bij: Art. 10. De Commissie meent, dat de leerlingen der dagschool aan hunne taak genoeg hebben en niet op eene Herhalingsschool behooren, ook in verband met het bepaalde in de Lager- onderwyswet, art. 17 sub 1. Zy, die het gewrone onderwijs op eene lagere school der of 2e klasse tot het einde toe hebben genoten en pogen eene vervolgklasse nog wat te leeren, behoeven daaren tegen niet van de Herhalingsschool te w’orden geweerd.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 630