1
20
i
149
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
’s-Gravenhage, 19 Sept. 1910.
No. 1137.
Onderwerp: De Leerplannen
der openbare lagere scholen.
lo. Het aantal uren, aan de leervakken besteed, is op de
scholen derzelfde soort vaak zoo uiteenloopend (eene verge
lijking der lesroosters, vooraan in het leerplan opgenomen,
■i
Onze Commissie heeft de eer, hierby aan Uw College
mede te deelen, dat zij een nauwkeurig vergelijkend onder
zoek heeft ingesteld naar den inhoud der Leerplannen, vol
gens welke thans het onderwijs op de openbare seholen der
le en 2e klasse en de burgerscholen moet worden gegeven.
En het is haar gebleken, dat deze leerplannen voor ieder
der drie eategoriën scholen onderling zoo aanmerkelijk
verschillen, dat van eenheid, zoowel wat het getal uren
aan ieder leervak besteed als wat den omvang der leer
stof en de volgorde der onderdeelen betreft, geen sprake
kan zijn.
In het kort volgen hier de hoofdbezwaren, die de Com
missie tegen de bestaande leerplannen meent te moeten
inbrengen
De Commissie acht deze meerdere uniformiteit niet alleen
noodig met het oog op het bereiken van meer gelijke resul
taten, doch gebiedend noodzakelijk ten opzichte der talrijke
overplaatsingen van leerlingen tengevolge van het veelvul
dig verhuizen der ouders.
Door de groote verschillen der leerplannen moeten de
leerlingen bij het overgaan naar eene andere school derzelfde
soort vaak plaats nemen in eene lagere klasse dan waarin
zij zaten op de school, die zij verlieten, of, worden zy aan
vankelijk in dezelfde klasse ingedeeld, dan blijkt weldra, dat
zij niet meekunnen, omdat op de nieuwe school reeds onder
werpen zijn behandeld, die op de vorige nog niet waren
besproken.
De discussies, over dit onderwerp in de vergaderingen
der Commissie gehouden, hebben geleid tot het zenden van
onderstaande missive aan B. en W.