1 20 i 149 VERSLAG LAGER ONDERWIJS. ’s-Gravenhage, 19 Sept. 1910. No. 1137. Onderwerp: De Leerplannen der openbare lagere scholen. lo. Het aantal uren, aan de leervakken besteed, is op de scholen derzelfde soort vaak zoo uiteenloopend (eene verge lijking der lesroosters, vooraan in het leerplan opgenomen, ■i Onze Commissie heeft de eer, hierby aan Uw College mede te deelen, dat zij een nauwkeurig vergelijkend onder zoek heeft ingesteld naar den inhoud der Leerplannen, vol gens welke thans het onderwijs op de openbare seholen der le en 2e klasse en de burgerscholen moet worden gegeven. En het is haar gebleken, dat deze leerplannen voor ieder der drie eategoriën scholen onderling zoo aanmerkelijk verschillen, dat van eenheid, zoowel wat het getal uren aan ieder leervak besteed als wat den omvang der leer stof en de volgorde der onderdeelen betreft, geen sprake kan zijn. In het kort volgen hier de hoofdbezwaren, die de Com missie tegen de bestaande leerplannen meent te moeten inbrengen De Commissie acht deze meerdere uniformiteit niet alleen noodig met het oog op het bereiken van meer gelijke resul taten, doch gebiedend noodzakelijk ten opzichte der talrijke overplaatsingen van leerlingen tengevolge van het veelvul dig verhuizen der ouders. Door de groote verschillen der leerplannen moeten de leerlingen bij het overgaan naar eene andere school derzelfde soort vaak plaats nemen in eene lagere klasse dan waarin zij zaten op de school, die zij verlieten, of, worden zy aan vankelijk in dezelfde klasse ingedeeld, dan blijkt weldra, dat zij niet meekunnen, omdat op de nieuwe school reeds onder werpen zijn behandeld, die op de vorige nog niet waren besproken. De discussies, over dit onderwerp in de vergaderingen der Commissie gehouden, hebben geleid tot het zenden van onderstaande missive aan B. en W.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 642