I
20
i
151
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
5o. De eenheid bij het onderwijs in de nuttige handwerken
laat op vele scholen te wensehen over, daar ook hier het
leerplan gelegenheid biedt voor de meest verschillende op
vattingen. Bij overgang van de eene school naar de andere
plukken de leerlingen hiervan de wrange vruchten.
bevorderlijk zijn aan een geregelden gang van het onderwijs
der leerlingen.
4o. De verschillende methoden, bij een enkel leervak toe
gepast, maken het. afgezien nog van de vaak uiteenloopende
rangschikking der onderdeden, dikwijls den leerlingen
onmogelijk op een andere school de lessen te volgen.
Zoo bjjv. bij het zingen, waar het gebruik van cijfer- en
notenschrift is vrijgelatenbij het teekenen, waar in het eene
leerplan geene melding wordt gemaakt van het teekenen
naar wandplaten, in het andere niet wordt gerept van het
teekenen naar pleistermodellen of naar de natuur-, bij het
schrijven, waar „het algemeene leerplan” aangeeft, dat de
leerlingen in het tweede halfjaar van het 3e leerjaar, „de
vaardigheid moeten hebben verkregen met pen en inkt
schriftelyk werk te leveren”, terwijl op enkele scholen het
schrijfonderwijs met pen en inkt in deze leerperiode eerst
hegint of nauwelijks is begonnen.
Het komt daarom onze Commissie dringend noodzakelijk
voor, dat door Uw College aan de hoofden der drie groepen
van openbare scholen in deze gemeente zoo spoedig doenlijk
het samenstellen van een nieuw, voor elke categorie eens
luidend, leerplan worde opgedragen, waarin nauwkeurig is
aangegeven
lo. de tijd, die aan elk leervak in de verschillende klas
sen moet besteed worden, met dien verstande, dat het getal
uren, voor een bepaald vak bestemd, in alle scholen der-
zelfde soort geljjk zy.
2o. Welk minimum leerstof en welke onderdeelen daar
van in de verschillende klassen moeten onderwezen worden.
Dit minimum en de volgorde der onderdeelen moeten voor
geheele categorie scholen gelijkluidend zijn.