20 5 te geven hoe Korte Lombardstraat geeft in 5e leerjaar geen Europa. Zuidwal in V en VI niets van Oost-Indië. Schelpkade in V niets van Europa. Messtraat geeft niet aan wat van Nederland, en welke landen van Europa worden onderwezen, zoo ook is ’t leer plan van Tullingstraat hoogst eenvoudig, geeft Langnekstraat niet aan welke provinciën van Nederland worden be handeld enz. willekeurig genomen voorbeelden, om aan deze op de verschillende scholen afwijkt: Vlietstraat behandelt in Vil Zuid-Holland VIII Zuid- Holland, Noord-Holland, Utrecht, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg, in IX de overige provinciën, terwijl bijv. Nieuwe Haven (Dewald) behandelt in VII Duinstreek en groote rivieren VIII Polders en hooge streken, IX. De staatkundige verdeeling van Nederland en de provinciën met de voor naamste rivieren, X Nederland als in IX enz. Nieuwe Haven (Lamgroen) geeft in VII Omgeving school, Grenzen, Stationsweg, Wagenstraat, Spruistraat enz. Platte grond den Haag (Schoolwandelingen met bespreking.) VIII Omgeving van den Haag. Omtrek van Nederland met de verdeeling in provinciën. Op de leikaart de duinstreek IX. Op de leikaart de groote rivieren van Nederland met de rivierklei, X Nederland XI Nederland af en Rijn enz. Achter-Raamstraat behandelt Nederland in VIII, IX en X volgens geogr. eenheden terwijl b.v. Bakkerstraat in VIII reeds behandelt: Herhaling en uitbreiding van Nederland Zuid- en Noord-Holland, Zeeland en Utrecht. Begint de eene burgerschool eerst in het 4e leerjaar met de voorbereiding (Schelpkade v. Merlestraat, N. TH Buiten singel), de meeste beginnen reeds in het 3e, leerjaar, ja een 4 tal al in het 2e. Op de meeste scholen is de volgorde, waarin de Ned. Bezittingen, Europa, en de overige werelddeelen moeten behandeld worden verschillend.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 843