20
5
te geven hoe
Korte Lombardstraat geeft in 5e leerjaar geen Europa.
Zuidwal in V en VI niets van Oost-Indië. Schelpkade in V
niets van Europa.
Messtraat geeft niet aan wat van Nederland, en welke
landen van Europa worden onderwezen, zoo ook is ’t leer
plan van Tullingstraat hoogst eenvoudig, geeft Langnekstraat
niet aan welke provinciën van Nederland worden be
handeld enz.
willekeurig genomen voorbeelden, om aan
deze op de verschillende scholen afwijkt:
Vlietstraat behandelt in Vil Zuid-Holland VIII Zuid-
Holland, Noord-Holland, Utrecht, Zeeland, Noord-Brabant en
Limburg, in IX de overige provinciën, terwijl bijv. Nieuwe
Haven (Dewald) behandelt in VII Duinstreek en groote
rivieren VIII Polders en hooge streken, IX. De staatkundige
verdeeling van Nederland en de provinciën met de voor
naamste rivieren, X Nederland als in IX enz.
Nieuwe Haven (Lamgroen) geeft in VII Omgeving school,
Grenzen, Stationsweg, Wagenstraat, Spruistraat enz. Platte
grond den Haag (Schoolwandelingen met bespreking.) VIII
Omgeving van den Haag. Omtrek van Nederland met de
verdeeling in provinciën. Op de leikaart de duinstreek IX.
Op de leikaart de groote rivieren van Nederland met de
rivierklei, X Nederland XI Nederland af en Rijn enz.
Achter-Raamstraat behandelt Nederland in VIII, IX en X
volgens geogr. eenheden terwijl b.v. Bakkerstraat in VIII
reeds behandelt: Herhaling en uitbreiding van Nederland
Zuid- en Noord-Holland, Zeeland en Utrecht.
Begint de eene burgerschool eerst in het 4e leerjaar met
de voorbereiding (Schelpkade v. Merlestraat, N. TH Buiten
singel), de meeste beginnen reeds in het 3e, leerjaar, ja een
4 tal al in het 2e.
Op de meeste scholen is de volgorde, waarin de Ned.
Bezittingen, Europa, en de overige werelddeelen moeten
behandeld worden verschillend.