20 12 het Hoofd In ’t 6e leerjaar: herhaling en toepassing van het geleerde; inhoudsberekening met breuken. In ’t 7e leerjaar: herhaling. (Omtrent 8e en 9e leerjaar niets vermeld Wanneer men uit de verschillende leerplannen naging in welke leerjaren„Romeinsche cijfers” „Gewichten”, „Tien- deelige en gewone breuken,” „Rep. breuken,” „GGD en KGV,” en „Percentrekening” onderwezen werden, kwam men tot de meeste eigenaardige verschillen. Merkwaardig was ook de niededeeling van Wat onder le en 2e leerkring valt is niet bekend. De Hoofden bepalen dat zelf; vandaar groot verschil in op vatting. Verschillende leerplannen waren zeer eenvoudig (o. a. Bakkerstraat, Tullingstraat, Ferdinand Bolstraat). Bijzonder goeden indruk gaven ook andere o. in. van Vliegerstraat. Alexanderplein. Merkwaardig was het, op welke ruwe wijze van het al gemeen leerplan soms werd afgewekende voorbeelden waren voor het grijpen.’t Was treurig om dit te constateeren. Naar „boeken” werd veel verwezen om de methode aan te geven, en om aan te geven tot hoever ’t leerplan was gevorderd. Doch ’t no. of deel van ’t boekje werd veel niet vernield. B.v. Bakkerstraat geeft als leerplan voor alle klassen. „Volgens de rekenmethode van v. Pelt met wijziging voor zooveel noodig volgens ’t algemeen leerplan en in de hoogere klassen met herhaling naar Zernicke”. Gebruikte Boekmerken: IIII. De rekenboekjes van v. Pelt IVV. De nieuwe rekencursus VIXII. Als I—Ve klasse, Hierin konden geen gegevens gevonden worden, op welke wijze ’t onderwijs wordt gegeven. En zulke leerplannen waren er meer. Nog bedenkelijker was, wanneer onder de opgegeven boekwerken voorkwamen: „e. a.” of „een eigen gemaakte cursus door ’t Hoofd der school”, welke meermalen ver meld werden.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 850