20
12
het Hoofd
In ’t 6e leerjaar: herhaling en toepassing van het geleerde;
inhoudsberekening met breuken.
In ’t 7e leerjaar: herhaling.
(Omtrent 8e en 9e leerjaar niets vermeld
Wanneer men uit de verschillende leerplannen naging in
welke leerjaren„Romeinsche cijfers” „Gewichten”, „Tien-
deelige en gewone breuken,” „Rep. breuken,” „GGD en
KGV,” en „Percentrekening” onderwezen werden, kwam
men tot de meeste eigenaardige verschillen.
Merkwaardig was ook de niededeeling van
Wat onder le en 2e leerkring valt is niet bekend. De
Hoofden bepalen dat zelf; vandaar groot verschil in op
vatting.
Verschillende leerplannen waren zeer eenvoudig (o. a.
Bakkerstraat, Tullingstraat, Ferdinand Bolstraat). Bijzonder
goeden indruk gaven ook andere o. in. van Vliegerstraat.
Alexanderplein.
Merkwaardig was het, op welke ruwe wijze van het al
gemeen leerplan soms werd afgewekende voorbeelden
waren voor het grijpen.’t Was treurig om dit te constateeren.
Naar „boeken” werd veel verwezen om de methode aan
te geven, en om aan te geven tot hoever ’t leerplan was
gevorderd. Doch ’t no. of deel van ’t boekje werd veel niet
vernield.
B.v. Bakkerstraat geeft als leerplan voor alle klassen.
„Volgens de rekenmethode van v. Pelt met wijziging voor
zooveel noodig volgens ’t algemeen leerplan en in de hoogere
klassen met herhaling naar Zernicke”.
Gebruikte Boekmerken: IIII. De rekenboekjes van v. Pelt
IVV. De nieuwe rekencursus VIXII. Als I—Ve klasse,
Hierin konden geen gegevens gevonden worden, op welke
wijze ’t onderwijs wordt gegeven. En zulke leerplannen
waren er meer.
Nog bedenkelijker was, wanneer onder de opgegeven
boekwerken voorkwamen: „e. a.” of „een eigen gemaakte
cursus door ’t Hoofd der school”, welke meermalen ver
meld werden.