20
14
n
5e
id.
enz.
Op dezelfde wijze wordt van de voorschriften in ’t alge-
leerplan wat betreft spelling, en werkwoordelijke
meen
vormen afgeweken.
Algemeen leerplan voor alle scholen:
Het taalonderwijs in de eerste 2 leerjaren omvat: goed
spreken bij alle onderwys; eenvoudige oefeningen in zuiver
schrijven, aansluitende bij het aanvankelijk leesonderwijs.
Het opzettelijk taalonderwijs (spelling- taal- en steloefe
ningen) vangt aan met het 3e leerjaar.
In het 3e leerjaar worden de hoofdzaken der spelling
behandeld; in de 2e helft van het 5e leerjaar loopt de be
handeling der werkwoordelyke vormen af; de behandeling
der buigingsvormen valt in het 6e leerjaar.
De spelling is die van de Vries en te Winkel.
id.
id
X
IX
Bij vele leerplannen was niet na te gaan of het algemeen
leerplan werd gevolgd. Zoo sober was de toelichting. Veel
werd naar boeken verwezen, ook wel naar „verschillende
verzamelingen en repetitie boeken”in een enkel leerplan
werd zelfs vermeld dat„geen boeken bij ’t onderwijs ge
bruikt worden, doch een leergang gevolgd, door het Hoofd
der School opgemaakt.”
Afgeweken van ’t algemeene leerplan werd weer in ruime
mate eenige voorbeelden
de behandeling der buigingsvormen begint in Kortenbosch
in klasse IX (5e leerjaar)
Lepelstraat, Rijsw.plein (klasse XII.)
Kritzingerstraat klasse VIII 4e leerjaar.
Nieuwe Laantjes X 5e
Wouwermanstraat IX 5e
v. Dijkstraat en
Neptunusstraat