20 14 n 5e id. enz. Op dezelfde wijze wordt van de voorschriften in ’t alge- leerplan wat betreft spelling, en werkwoordelijke meen vormen afgeweken. Algemeen leerplan voor alle scholen: Het taalonderwijs in de eerste 2 leerjaren omvat: goed spreken bij alle onderwys; eenvoudige oefeningen in zuiver schrijven, aansluitende bij het aanvankelijk leesonderwijs. Het opzettelijk taalonderwijs (spelling- taal- en steloefe ningen) vangt aan met het 3e leerjaar. In het 3e leerjaar worden de hoofdzaken der spelling behandeld; in de 2e helft van het 5e leerjaar loopt de be handeling der werkwoordelyke vormen af; de behandeling der buigingsvormen valt in het 6e leerjaar. De spelling is die van de Vries en te Winkel. id. id X IX Bij vele leerplannen was niet na te gaan of het algemeen leerplan werd gevolgd. Zoo sober was de toelichting. Veel werd naar boeken verwezen, ook wel naar „verschillende verzamelingen en repetitie boeken”in een enkel leerplan werd zelfs vermeld dat„geen boeken bij ’t onderwijs ge bruikt worden, doch een leergang gevolgd, door het Hoofd der School opgemaakt.” Afgeweken van ’t algemeene leerplan werd weer in ruime mate eenige voorbeelden de behandeling der buigingsvormen begint in Kortenbosch in klasse IX (5e leerjaar) Lepelstraat, Rijsw.plein (klasse XII.) Kritzingerstraat klasse VIII 4e leerjaar. Nieuwe Laantjes X 5e Wouwermanstraat IX 5e v. Dijkstraat en Neptunusstraat

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1910 | | pagina 852