20
NUTTIGE IIANKWEKKEN.
27,
27,
27,
I 3
I 3
I3
17, 17717» 17, 27,
20
Openbare scholen der 2e klasse.
3
Overige scholen als voren.
KLASSE.
Ammunitiehaveu
Korte Lombardstraat
Rijswijksche plein
Langnckstraat.
Terwestenstraot
Korteuboscb
Nieuwe Schoolstraat
2',
2
3
3
I. II. III.
27,3
2 2'7 2',3
3
3
3
3
3
3
|3
3
3
VI. VII.
3
I 3
27,
3
3
3
3
IX.
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
VIII.
3
3
3
3
3
3
1 xn.
3
I 27,
I 3
3
i 3
IV. V.
3 3
13
3 Ï3
In de bijzondere leerplannen werd wederom op ongemo
tiveerde wyze van ’t algemeen leerplan afgeweken. Tal van
scholen vangen zoowel belangrijk vóór als na ’t 3e leerjaar
aan met ’t teekenen naar voorwerpen, die weinig relief
hebben. Verscheidene (o. a. Hemsterhuisstraat, N. Haven 93a
en andere} maken er in ’t geheel geen melding van in ’t
leerplan.
Hier ziet men leerplannen, waarin geen melding wordt
gemaakt naar 't teekenen van wandplaten, daar weer waar
niets in voorkomt naar ’t teekenen naar pleisterbeelden
terwijl bij onderzoek soms bleek, dat het ook werkelijk niet
geschiedde, ja, dat zelfs de pleistervoorbeelden afwezig
waren (N.W. Buitensingel 291 en 292.)
Hier begint men in de 6e klasse met kleuren, daar in de
7e elders in de 8e ginder in 9e klasse. Hier werken ze met
waterverf, daar met pastel. Hier werken ze: „kleiarbeid"
daar .houtarbeid” op andere scholen niets daarvan. Hier
begint er al een in ’t Ve leerjaar met perspectief teekenen
enz. Ook ’t aantal gebezigde methoden was groot.
Bovendien trof ’t de aandacht dat er burgerscholen waren,
alwaar b.v. in de 3 eerste leerjaren de klasse onderwyzer(es)
les gaf.
Uren per week aan het onderwijs in dit vak besteed op
een i ge
- 2'/,2'/,2'/2i3
3
3
3
j XI.
3
I 3
27» 27,
1 3
3
3
3
I