20
22
Hemsterhuistraat begint in ’t 2e leerjaar reeds niet kousen
stoppen, Lijnbaan maakt geen melding van „verstellen van
breiwerk.” Hoefkade niet in V en VI van „breien en be
ginnen met kousen stoppen” (dit laatste gebeurt earst in VII.)
N. Haven (Lamgroen) begint in 2e leerjaar al met de
naailap en stoppen van breiwerk.
Terwestenstraat wordt in ’t 4e leerjaar eerst
gestopt.”
’t Zieken maakt in ’t 3e leerjaar geen melding van breien,
maar laat al overmazen en aanmazen, dat in ’t 4e leerjaar
moet beoefend worden, terwijl in ’t 4e leerjaar geen le oefe
ning in ’t verstellen wordt gehouden enz. enz. enz. enz. enz.
7e leerjaar: herhaling en uitbreiding.
8e en 9e leerjaar: fraaie handwerken; onderhouden van
de verworven bedrevenheid in de nuttige handwerken
herstellen van naai- en breiwerk; knippen en naaien van
kleedlngstukken in minder eenvoudigen vorm.
De proefnemingen op verschillende scholen worden on
rustbarend groot, vooral op ’tpunt van „handwerken”.
Het komt mij voor, dat dezelfde proefnemingen op meer
dere scholen tegelijk behooren te worden genomen.
Van dit uitgebreide, door eene commissie van deskundigen
vastgestelde, algemeen leerplan werd op vele scholen in hun
bijzonder leerplan afgeweken. Hoewel in ’t algemeen leerplan
staat aangegeven dat voor de lagere klassen de tijd van
3 uur (voor handwerken bepaald,) met 2 of 1 uur kan
worden bekort, is er m. i. geen reden om dan dit onderwijs
in (de) laagste klassen geheel weg te laten. (Kortenbosch,
Terwestenstraat, Langnek- en Vijzelstraat Achter Raamstraat
v. Dijkstraat.)
In ’t leerplan van „Zuidwal” was geen melding gemaakt
van ‘t onderwijs in „fraaie handwerken.” Bij onderzoek bleek
dit een abuis in ’t leerplan te zjjn en werd wel onderwys
in dit vak gegeven.
„kousen