‘23
3e. Onderwijs.
4e. Hulpmiddelen bij het onderwijs.
Gebouw.
5e.
De hulpmiddelen bij het ouderwijs verkeeren in goeden
staat, doch behoeven aanvulling, ten einde het onderwijs
meer aanschouwelijk te kunnen maken.
vakken was benoemd, op 1 October 1910 in vasten dienst
was aangesteld.
In de plaats van den Heer C. Lieu wen werd tot leeraar
in de zeevaartkundige vakken benoemd de Heer J. H. de Leeuw.
Wegens de verdeeling van het onderwijs over vier klas
sen van 20 tot 24 leerlingen is de localiteit te klein. In een
lokaal voor 16 bestemd, moesten 20 leerlingen geplaatst
worden. Door gebrek aan ruimte is voor het onderwijs in
scheepswerk en schiemannen een afzonderlek lokaal gehuurd
in de Keizerstraat No. 112.
In den cursus 1909—1910 werd voor het eerst klassikaal
onderwijs gegeven zonder tot moeilijkheden te hebben ge
leid. Het spreekt echter van zelf, dat waar tot dusver de
leerlingen individueel onderwijs hadden gekregen en leer
lingen van denzelfden leeftijd dikwijls veel in kennis ver
schilden, hunne indeeling over de klassen niet met juistheid
te doen was.
Nochtans had het onderwijs zich enkel bepaald tot de
zeevaartkundige vakken, de verbandleer en de kennis van
stoomketel en spil.
Met den nieuwen cursus echter heeft het onderwijs eene
belangrijke verandering ondergaan. Het leerplan bevat thans
alle vakken, genoemd in het programma ter verkrijging
van diploma’s van stuurman en schipper op zeilzeevisschers-
vaartuigen. In verband met de inzichten der Inschakelings-
Commissie is het leerplan verdeeld over drie leerjaren,
zoodanig dat na het derde schooljaar het examen voor
stuurman en na het vierde schooljaar dat voor schipper
kan worden afgelegd. Daar met den nieuwen cursus ook
onderwys in scheepswerk en schiemannen en in schrijven,
Nederlandsche taal enz. wordt gegeven, is ook het aantal
lesuren belangrijk uitgebreid, die van 17 uren per week op
30 werden gebracht.
24
VERSLAG OMTRENT HET MIDDELB. ONDERWIJS.