35
7
afgewezen. Op 18 September slaagde een candidaat voor de
Ist® klasse; op 28 November eene adspirante voor de Ist®,
eene andere voor de 3d®, een derde voor de 5d® klasse B,
terwijl ook nog op dien datum een candidaat voor de 2de
klasse werd toegelaten.
In den cursus 1911/12 genieten 5 leerlingen (waaronder
1 meisje) kosteloos onderwijs: namelijk een in de Ist®, een
in de 3d«, eene in de 4d®, een in de vijfde en een in de
zesde klasse.
Gedrag der leerlingen, gang en uitkomsten
van liet onderwijs.
Over het algemeen gaven het gedrag en de ijver der leer
lingen reden tot tevredenheid.
Het onderwijs in het Hebreeuwsch werd gedurende den
cursus 1910/11 gevolgd door 5 leerlingen uit de 5de en 3
uit de 6de klasse; in den loopenden cursus door 4 uit de
5d® en 6 uit de 6d® klasse.
Op 31 December 1911 volgden 59 mannelijke leerlingen
het onderwijs in de gymnastiek en wel 23 uit de eerste,
18 uit de 2d®, 11 uit de 8d®, 6 uit de 4d®, een uit de 6de klasse.
Van de vrouwelijke leerlingen namen aan het onderwijs
in de gymnastiek deel: 20 uit de eerste, 13 uit de tweede,
4 uit de derde, 3 uit de vierde, 1 uit de vijfde, 2 uit de
zesde klasse, te zamen 43.
In verband met de uitkomsten van het onderwijs werd
door Burgemeester en Wethouders onze meening gevraagd
over de resultaten van de kostelooze toelating van leerlin
gen en over de gevolgen van het gymnasiaal onderwijs aan
meisjes, een en ander naar aanleiding van in de vergaderingen
van den Gemeenteraad gedane vragen bij de behandeling
der Gemeentebegrooting. Over het eerste punt meenden wij
nog moeilijk een oordeel te kunnen uitspreken wegens den
korten tijd, waarin de maatregel der kostelooze toelating
gewerkt heeft. En wat de tweede vraag betreft, deelden wij
mede, dat het percentage, dat het eindexamen of Staats
examen met goed gevolg heeft afgelegd, voor de meisjes
niet veel afwijkt van dat voor de jongens, doch dat het ons,
bij gebreke aan gegevens, niet mogelijk was na te gaan,
welken loop de verdere carrière der geslaagde meisjes heeft
genomen.
VERSLAG GYMNASIUM.
6