37
39
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
I
niet minder dan 1012 leerlingen de openbare lagere scholen
(in 1910 bedroeg dit getal 1015).
Van dit getal behooren tot de 2e-klassescholen 767, tot
die der le klasse 168 en tot die der burgerscholen 77 leer
lingen of gemiddeld per school van iedere soort resp. 22 a
23, 13 en 3 a 4.
Van 1 school der eerste klasse en van 5 burgerscholen
kan deze rubriek met 0 worden ingevuld.
Het ontijdig verlaten der school kwam voor in klasse 3
tot 12. De Commissie meent te kunnen besluiten met hetgeen
in het vorige jaarverslag door haar is opgemerkt „Dat deze
kinderen onvoldoend onderwezen de scholen verlieten, had,
behalve ziekte en minder goeden aanleg, bij die der 2e-
klassescholen tot oorzaak, dat zoo vroeg mogelijk vele der
vrouwelyke leerlingen worden belast met huishoudelijke
bezigheden en vele jongens wat moeten gaan verdienen tot
steun van het gezin. Als by uitzondering wordt als medeoor
zaak genoemd onverschilligheid van sommige ouders, die
niet genoeg doordrongen zijn van het groote nut van het
onderwijs.
Voor de overige scholen golden voornamelyk langdurige
ziekten en zwakke aanleg als oorzaak.
Als middelen ter verbetering van dezen toestand, inzon
derheid van dien aan de 2de-klassescholen, acht de Commissie
wenschelyk: strengere toepassing van de Leerplichtwet,
verlenging van den verplichten leertyd tot 14 jaar, uitbrei
ding van het arbeidsveld der voogdijraden, betere wetgeving
op den kinderarbeid en in het bijzonder voor Scheveningen
meerdere medewerking der reeders.”
Resultaten van het onderwijs. De rapporten onzer sub
commissies aangaande de resultaten van het onderwijs luiden
over 't geheel genomen niet ongunstig, hoewel de praedicaten
„goed”, „zeer tevreden” slechts nu en dan worden toegekend.
„Voldoende” en „bevredigend”, zoo leest men bij de meeste
schojjen als antwoord op de vraag naar de resultaten. Van
eene school der 1ste klasse noemt men de uitkomsten „niet
schitterend”, terwijl het oordeel over eene school der 2de klasse
ten opzichte der resultaten heet: „laat nog wel wat te