B
i
I
I
I
F
it
37
■I
ffl
83
44
Het hoofd der burgerschool aan de Van Hoornbeekstraat 5
schrijft: Nog steeds is geen beschikking genomen op de aan
vraag van ondergeteekende, om ter wille van het onderwijs
in slöjd aan de school een afzonderlijk lokaal te bouwen en in
te richten. De wenschelykheid hiervan wordt grooter, naar
mate dit onderwijs een breeder plaats in het leerplan krijgt.
1
Bibliotheek. De hoofden berichten in hunne Jaarverslagen,
dat van de schoolbliotheken een druk gebruik wordt gemaakt
door de leerlingen der hoogste klassen.
Door verhooging van de voor dit doel bestemde gelden
tot een som van f 60.konden verscheidene nieuwe werken
worden aangeschaft, terwijl het resteerend bedrag werd
besteed voor het innaaien of inbinden van boeken, die zulks
behoefden.
Ook de bibliotheek voor het personeel, die op vele scholen
wordt aangetroffen, onderging zoowel door schenking als
door aankoop, soms eenige uitbreiding, hoewel het gebruik
daarvan over het algemeen niet by zonder druk wordt genoemd.
Het hoofd der school aan de Amunitiehaven 10, deelt zelfs
hieromtrent mede, dat de bibliotheek van de onderwijzers
een „zeer rustige rust” geniet.
Aan de scholen Rotterdamschestraat 66 en Messtraat 3
worden de beschikbaar gestelde gelden te gering geacht, om
hieruit ook de kosten van een eenigszins uitgebreide onder-
wyzersbibliotheek te bestrijden.
Aan de school Van Dyckstraat 55a ontvangt het personeel
de noodige handleidingen en werken, betrekking hebbende
op het onderwys, die in de kast van hunne klasse worden
geplaatst, zoodat ieder een eigen bibliotheekje tot zyn
beschikking heeft.
Het hoofd der school aan de Hemsterhuisstraat 2d uit den
wensch, dat voor het volgend jaar ook geld beschikbaar
zal worden gesteld, om een bibliotheek voor de vervolg-
k lassen in te richten en te onderhouden, terwijl aan de
school Alexanderplein 14 een proef is genomen met de
plaatsing van eenige Fransche leesboekjes voor de hoogste
klasse in de boekenverzameling.
Nog wordt gemeld door het hoofd der school aan de
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.