37
13. Vijzelstraat 121.
Klasse a begon met 35 leerlingen als klasse I. Nu klasse
VII geworden, is de toestand aldus:
11 leerlingen hebben de school verlaten door verhuizing.,
14 leerlingen zijn in den loop van 3'/2 jaar door „zitten
blijven” achtergebleven.
17 leerlingen zyn in den loop van dien tyd van andere
scholen in die klasse overgeplaatst, waarvan er 9 zijn blijven
zitten.
28 leerlingen zyn uit andere klassen blyven zitten en in
de klasse geplaatst. Hiervan zyn er weer 16 blijven zitten,'
zoodat de klasse nu 30 leerlingen telt, waarvan er nog IC
over zyn, die in de eerste klasse geplaatst waren.
Bij klasse b, die nu 4 jaar de school bezocht, is de
toestand nog ongunstiger. Van 39 leerlingen, waarmee de
klasse in I begon, zyn nu nog 8 leerlingen over.
In klasse XII gekomen, zullen dus hoogstwaarschijnlijk
niet meer dan 2 of 3 leerlingen overgebleven zyn van de
groep, die zes jaar te voren voor ’t eerst op school kwam.
In die voortdurende wisseling van leerlingen in een klasse
ligt m.i. één van de oorzaken van de minder gunstige resul
taten van het onderwijs. Tegen de mutatie, die een gevolg
is van verhuizing, is natuurlijk niets te doen. Tegen de
wisseling, die een gevolg is van het zitten blyven der leer
lingen, zal misschien het Mannheimerstelsel baat brengen.
Bij een juiste doorvoering daarvan zal het aantal leerlingen,
dat blijft zitten, in elk geval sterk verminderen.
In 1. a heb ik vermeld, dat de hoogste 3 klassen der
school aan de Vijzelstraat voorloopig geplaatst zyn in het ge
bouw Keizerstraat 294, eertijds Ryks-Postkantoor. De lokalen
aldaar het zijn eigenlijk kamers zyn als leerlokalen
zeer ongeschikt. Het is dus in ’t belang van het onderwijs,
dat zoo spoedig mogelijk aan die voorloopige toestand een
einde komt; te meer is dit noodig, daar de komende hoogste
klassen meer leerlingen tellen en deze in genoemde kamers
geen plaats zullen kunnen vinden, als zy aan de beurt zyn
naar de Keizerstraat 294 te verhuizen.
ij
i
V - 'I --■
56
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.