37
I
61
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
17. De Gheijnstraat 150.
18. Ferdinand-Bolstraat 130.
x
in hooge mate. Met den besten wil der wereld is in het eerste
leerjaar het onderwijs niet op peil te houden en het spreekt
van zelf, dat de geheele school hiervan de nadeelige gevolgen
ondervindt en zal ondervinden. Juist aan deze school, waar
het toch al zoo moeilijk is het onderwijs op peil te krijgen,
dienen alle belemmeringen zooveel mogelijk te worden uit
den weg geruimd.
De werf heeft in de groote vacantie de trappen naar de
le étage met planken belegd. Ik vind dit zeer hinderlijk,
omdat daardoor heel wat rumoer ontstaat. Het komt mij
voor, dat zulke veranderingen niet moesten plaats hebben
zonder dat mijn advies was gevraagd. Of het onderwijs door
dergelyke veranderingen hinder ondervindt, kan ik toch
beter beoordeelen dan de weif.
In de maanden Juli en Augustus werkt de hooge tempe
ratuur nadeelig op de resultaten van het onderwijs in de
middaguren. Het zou m.i. aanbeveling verdienen gedurende
dien tyd van 8 tot 12 school te houden, met een half uur
pauze, en ’smiddags vry te geven. Ik meen, dat de resultaten
eer beter, dan minder goed zouden zyn.
Aanvankelijk met 5 klassen begonnen, telt mijn school er
thans 14. Telkens in de voorbije maanden werden me nieuwe
klassen gezondenhet laatst een vervolgklasse. De indeeling
der leerlingen, de vele administratie, het maken van het
leerplan, het ordenen en regelen der leermiddelen, het bij
wonen van vele proeflessen, dat alles nam meer dan myn
geheelen tyd in beslag, zoodat ik, wat ik ’t liefst doe, weinig
in de klasse werken kon.
Dank zij den ijver, ook van de tijdelijke onderwijzeressen,
en het consequent opvolgen van wat we op de twee school
vergaderingen bepaalden, vooral dat, wat betrekking heeft
op orde en tucht, gaat alles zeer geregeld.
De geest op de school is goed, orde en tucht zijn te
roemen.