37
I
62
b. Iste-klasseseholen.
het onderwas in beide
aanleiding tot voortzetting
8ste
Tegenover den
2. Bakkerstraat 59.
In alle klassen ondervond men den ongunstigen invloed
van het samenzijn van vlugge en middelmatige of zeer
langzame leerlingen. Als by de verhooging de achterlijke
elementen bleven zitten en de onderwijzers dachten daardoor
vrü homogene klassen te zullen krijgen, dan bracht het
aantal niet verhoogden van de hoogere klasse den vorigen
toestand weer terug.
Om dit bezwaar te ondervangen, is in April 1911 een
proef genomen met de verdeeling van de leerlingen van
de Be en 4e klassen in vlugge en middelmatige. Alle betere
werden in één klasse geplaatst en de overige in een andere
waardoor dus twee parallelklassen ontstonden met leerlingen
van verschillend gehalte maar van denzelfden leeftijd.
Tot nu toe is de uitslag van
klassen bevredigend en is er
van deze proefneming.
De in het jaar 1910 gevraagde verbetering van het 13de
lokaal laat zich nog wachten.
Cv.
1. Sirtemastraat 179.
In een vorig jaarverslag heb ik een overzicht gegeven
van ’t verloop der 'bevolking in 1 klasse gedurende 3 jaar.
Dat gaan van oude en komen van nieuwe leerlingen springt
bij elke klasse sterk in ’t oog.
In de tegenwoordige 6de klasse b.v. zijn van de 24 leer
lingen slechts 11, die van den aanvang van hun leertijd
deze school bezochten, 13 kwamen voor en na van andere
scholen over;
in de 7de klasse zijn deze getallen 12 en 14;
10 7. -
toevoer van vreemde leerlingen staat
natuurlijk het verdwijnen van eigen.
’t Spreekt van zelf, dat dit af- en aanvoeren niet gunstig
werkt op de eenheid in de klassen en de resultaten van het
onderwijs, vooral waar het voorkomt, dat de nieuwelingen
eerder reeds 2, 3, soms zelfs meer andere scholen bezochten.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.