37
74
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
vertrouwt de sub-commissie, dat voortaan alle leerkrachten
zullen medewerken dit ideaal te verwezenlijken, waarvan
zij zelven in de eerste plaats de vruchten zullen plukken.
Maar al te dikwyls toch hoort men nu de klacht over
wisseling van leerlingen en de nadeelige gevolgen daarvan.
scholen toch wordt nog breiend
hoogere klasse over de hand, op
’t voorjaar nog breiend opgezet,
is dit met den nieuwen cursus zeer tot tevredenheid
der betrokken commissieleden veranderd. Op ongeveer zes
scholen wordt nog de achterzoomsteek geleerd, alle andere
beginnen met den schuinen. Slechts by uitzondering wordt
in de 6de klasse in kleedingstukken versteld en wel 't meest
op de B.S. 8 scholen), van de overige treft men ’t slechts
in 7 scholen aan en dan alleen, wanneer de klasse vlug is.
Kan ’t comité op sommige scholen bepaalden vooruitgang
constateeren, wat het breien'betreft, dank zy de moeite, die
de onderwijzeressen zich geven, op andere laten houding
van vingers en naalden veel te wenschen over. Tegen ’t
ontbreken of niet hanteeren van den vingerhoed kunnen
de onderwijzeressen niet streng genoeg waken. Op ééne
school werd op verzoek in het bijzonder de aandacht ge
vestigd, daar er toestanden ontdekt werden, die de goedkeu
ring van B. en W. en de commisieleden niet konden weg
dragen.
Als bij- of wachtwerk worden op de meeste scholen kleine
voorwerpen gemaakt, die de leerlingen voor zichzelf ver-
Leerplan. Over ’t algemeen zijn de resultaten van ’t
leerplan gunstig en de scholen, die het trouwer volgen op
gelyke hoogte, al is eene enkele klasse soms achter, wat te
wijten kan zyn öf aan te spoedige voldaanheid der on
derwijzeressen öf eene enkele maal in verband kan staan
met ’t gehalte der kinderen. Enkele uitzonderingen daar
gelaten, blijft, de sub-commissie op meerdere uniformiteit
aandringen, zoowel in ’t belang der leerlingen als in dat
der onderwijzeressen en hoopt zy, dat de cursussen voor
methodiek en paedagogiek overal hun weldadigen invloed
zullen doen gevoelen.
Op ongeveer dertien
opgezet, op vijf in een
twee scholen werd in
maar