37
86
f
I'
Over het algemeen was de verhouding tusschen hoofden
en personeel gunstig. Van sommige scholen wordt zij weder
uitstekend genoemd.
1'
Schoolvergaderingen. Op de meeste scholen worden
occasioneel schoolvergaderingen, bijeenkomsten of 'onder
linge besprekingen gehouden, op een enkele om de 14
dagen, op een paar andere geregeld iedere maand.
Het hoofd eener Protestantsche school schrijft: „School
vergaderingen zonder beslissende stem, zijn onschuldig, als
het hoofd zijn wil kan en mag doorzetten. Schoolvergade
ringen met beslissende stem staan den bloei- der school in
den weg, zoolang de verantwoordelijkheid van het hoofd
niet door het bestuur wordt overgedragen op de meerderheid
in de schoolvergadering. In het laatste geval moeten leergang,
leervorm, leermiddelen en tuchtvorm afwisselen en schom
melen, zooals eene meerderheid afwisselt en schommelt.”
Een hoofd van eene R.-Katholieke school oordeelt, dat
voor een goeden gang van zaken in de school noodig zijn
samenwerking en goede verstandhouding. Waar de school
vergadering de eerste bevordert en de tweede niet verstoort,
zal ze nuttig werken. Maar als ze ontaardt in een beknib
beling van het voor de eenheid noodzakelijk gezag, werkt
ze beslist schadelyk.
Ten slotte meent het hoofd eener Protestantsche school,
dat voor den bloei van het onderwijs schoolvergaderingen
onderwyzers en gedurende de les hiervan aanteekeningen
maken, die later met hen worden besproken, krijgen zy een
idee van de waarde en de wyze van de voorbereiding en
van de inrichting der lessen.
Met betrekking tot het profyt, dat de kweekelingen zelf
en de school van hun verblijf in de schooluren trekken
deelen de hoofden mede, dat voor de practisehe vorming
dit verblijf onmisbaar is, wyl het zien en hooren onder
wijzen hen met de toepassing der theorie bekend maakt.
Voor de school hebben de kweekelingen dit nut, dat zy
achterlijken bijwerken, assisteeren en bij ontstentenis der
klasse-onderwyzers, dezen vervangen.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.