II
I
37
I
100
van Herhalingsscholen alle leerlingen, ook die van den
vorigen cursns, onder dit getal opgeven, terwyl andere zich
bepalen tot die, welke zich voor ’t eerst aanmelden. Een
vaste regel zon hierby zeker wenschelyk zijn voor een meer
zuiver overzicht.
Het geheele aantal leerlingen bedroeg in deze cursus 1579
n.l. 769 jongens en 810 meisjes. In den vorigen waren deze
getallen respectievelijk 1502—729—773.
Van de aangenomen leerlingen wordt opgegeven, dat
431 jongens en 423 meisjes de hoogste klasse eener dagschool
hadden doorloopen, terwijl 83 jongens en 64 meisjes eene
vervolgklasse hadden bezocht.
Ook hierbij dient weer dezelfde opmerking als boven:
eenige hoofden geven dit op van alle leerlingen, andere
weer uitsluitend van de nieuw-aangekomenen.
Bij ’t eindigen van den cursus waren samen nog over 1173
leerlingen.
Zooals reeds in den aanvang van dit verslag is opgemerkt,
waren de leerlingen over de verschillende inrichtingen zeer
ongelyk verdeeld. Bij eene moesten zelfs twee lokalen van
de naastliggende school mede in gebruik worden genomen.
De belangstelling in het herhalingsonderwijs blykt dus nog
steeds toenemende te zyn. Een gelukkig verschynsel, ofschoon
het wenschelyk is, dat die belangstelling nog grooter
mocht zijn!
Onze sub-Commissie is van oordeel, dat eerst een verplicht
bezoek aan de Herhalingsschool vervulling van dezen wensch
zal kunnen brengen.
Bij de toelating moesten toch nog 147 leerlingen wegens
onvoldoende kennis worden afgewezen. Aan eene inrichting
was dit getal zelfs 55, ook al veroorzaakt, „omdat de ruimte
niet toeliet er meer in de laagste klasse te plaatsen.”
Wegens wangedrag of ongeregeld schoolbezoek werd geen
der leerlingen verwijderd. Wel bleek het, dat eenige, hun
getal bedroeg 16, op den duur de lessen niet konden volgen;
hun lust ging verloren, ’t verzuim werd steeds grooter en
ten laatste verdwenen zij uit zich zelf. Bleven zulken tot
het einde doorworstelen, dan werden ze bij ’t einde van den
jaarcursus niet tot eene hoogere klasse bevorderd. Ook wel
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.