I
37
n
I'
i
v
104
Wel moet soms iets van de dagschool gebruikt worden,
maar dit zal wel geen bezwaar zijn. De klacht over het
gebrek aan het benoodigde aantal schrijfmachines en aan
goed ingerichte keukens wordt herhaald.
Men tracht volgens de verslagen het onderwijs in de
verschillende vakken zooveel mogelijk te doen aanpassen
by de eischen van het praktisch leven. Lezen, Ned. Taal
en Rekenen zyn de hoofdvakken, waarbij komen: Fransch,
Vad. geschiedenis, Natuurkennis, Zingen, Handenarbeid,
Teekenen, Gezondheidsleer, Kasboekhouden,Machineschry ven,
Stenographic, en by de meisjes: het verstellen en maken
van onderkleeding, Kook- en Huishoudonderwys, Wasschen
en Stryken. Vooral Fransche taal en Handwerken voor
meisjes nemen het leeuwendeel der uren onderwijs in beslag.
Voor vele leerlingen zijn dit dan ook voornamelijk de
vakken, die hen naar de Herhalingsschool trekken. Hierbij
moeten echter als geliefde vakken mede Kasboekhouden en
Handenarbeid genoemd worden.
Rekenen werd toegepast op handel, spaarbank, verzeke
ring enz. en sluit zich aan by aanschouwelijke meetkunde
en boekhouden.
Lezen werd dienstbaar gemaakt aan het verkrijgen van
algemeene kennis en tot het verkrijgen van vaardigheid,
nauwkeurigheid en een goeden toon.
By Ned. Taal was stellen hoofdzaakde leerlingen werden
geoefend hunne gedachten geregeld, duidelijk en nauwkeurig
op schrift te brengen door ’t schrijven van opstellen, brieven,
enz. Bij Geschiedenis kwamen de voornaamste toestanden
en gebeurtenissen ter sprake en werden in hoofdtrekken
de Staatsinrichting en enkele wetten behandeld.
Handenarbeid gaf aanleiding tot 't berekenen van opper
vlakten en inhouden en het teekenen op schaal.
Bij kasboekhouden werden dagboek, crediteuren- en
debiteurenboek bijgehouden, rekeningen en kwitanties ge
schreven.
’t Onderwijs in Nuttige Handwerken beoogde de leerlingen
zoover te brengen, dat ze zelfstandig kunnen verstellen en
zich bij het vervaardigen van gewone kleeren kunnen redden.
i'
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
I