38
4
bestaan en naar de mogelijkheid van een goede uitvoering. De
Commissie hoopt, dat deze zaak spoedig haar beslag zal krijgen.
Hoewel het plaatsgebrek in het Zuidwestelijk deel der
stad verminderd is door de opening van de school aan de
Ferdinand Bolstraat is daar de toestand nog verre van ideaal.
De school in de Koningstraat neemt thans kinderen op van
- bijna 5 jaar, de jongste leerling is daar 4 jaar en 9 maanden
aan het Vaillantplein is het jongste kind 4'/2 jaar oud. Bij
een bevredigenden toestand zou de leeftijd van denjongsten
leerling 8‘/2 Jaar moeten zjjn. Dit feit wijst er op, dat ook
in deze wijk vermeerdering van het aantal bewaarscholen
urgent is. De Commissie hoopt altijd nog, dat het aan het
Gemeentebestuur zal mogeljjk blijken, het hulpgebouw aan
de Van Ostadestraat voor tijdelijke Bewaarschool in te richten.
Door de stichting der school aan de Rotterdamsche straat
is ongetwijfeld een goed werk gedaan Het aantal leerlingen
op deze school bedraagt thans 250; op 28 December waren
er voor deze school nog 80 leerlingen ingeschreven.
De bewoners der wijk bij de Valkenboscblaan verheugen
zich er zeer in, dat de school aan de De Gheynstraat spoedig
haar leerlingen zal kunnen ontvangen. Tot nog toe was deze
wjjk geheel van gemeentelijk bewaarschoolonderwijs verstoken.
Gang van het Onderwijs.
Het blijkt meer en meer, dat zoowel de onderwijzeressen
als de hoofden der scholen het ware karakter van de
bewaarschool zooveel mogelijk trachten te handhaven. Ont
wikkeling der kinderen, hoofdzakelijk door het spel, staat
op den voorgrond. In de nieuwe bewaarscholen wordt dit
ook getypeerd door de beschikbare speelruimte in den vorm
van speellokalen en speelplaatsen. Vroeger werd herhaaldelijk
erover geklaagd dat het spel veel te streng gymnastisch
w’as; hierin is de laatste jaren groote verbetering gekomen.
Het onderwijs wordt op alle mogehjke wijzen veraange
naamd; o. a. ook door het illustratief teekenen, hetwelk door
veel onderwijzeressen en kweekelingen met succes beoefend
wordt. Het aanschouwingsonderwijs bestaat niet meer alleen
uit het behandelen van een plaat. Te bejammeren is het, dat
enkele bewaarscholen de kinderen te laat moeten opnemen,
waardoor een eenigszins uitgebreid plan niet afgewerkt, kan
worden en de resultaten niet bevredigend kunnen zijn'. Op
die scholen, waar de leerlingen een paar jaren achtereen
verblijven, kan een zeer groot verschil in ontwikkeling
geconstateerd worden tusschen jongere en oudere leerlingen
dat dit verschil zoo groot is, meent de Commissie te mogen
toeschrijven aan het genoten onderwijs.
VERSLAG BEWAARSCHOOL-ONDERWIJS.