14
stemhygiëne.
drukken zijn de moeite en zorg, juist aan die leerlingen
besteed, welke binnenstijds den cursus verlieten. De meesten
van hen vormden de moeilijkste gevallen bij geringste
vatbaarheid. Eenigen brachten het toch nog zoover, dat zij
voor het veelzeggende „H” in aanmerking waren gekomen
wanneer niet kort voor de indiening van het formulier L,
de ouders het welletjes gevonden hadden. Zijn de leerlingen
eenmaal van den cursus, dan is op zoo’n „sprekend” resultaat
niet meer terug te komen. Ten opzichte van de eindcijfers
van bijgaande staten, is het dus dezen keer vooral: wat
men ziet en wat men niet ziet.
Omtrent de belangstelling van de ouders der betere
groep kan met voldoening bericht worden. Een moeder, wie
de tijd tussehen de voorgeschreven bezoeken wat lang viel,
liet zelfs vragen, of de juffrouw spoedig weer eens kwam.
Wat de groep De Gheynstraat betreft, het gehalte der
ouders is hier zeer goed en de. medewerking van het begin
af opvallend. Het schijnt zelfs alsof reeds de oproeping tot
den cursus, den ouders een prikkel is, om te gaan letten
op de spraak van het kind, welke tot dusver onopgemerkt
bleef of waartegenover men zich passief gedroeg. Toch is
ook bij sommige dezer ouders een zekere overredingskracht
noodig, om hunnen kinderen den cursus met geduld te doen
volgen. Bij hen weegt zwaar en dit is althans een reden
het uit de spreeklessen voortkomende, noodzakelijke, school
verzuim.
De medewerking van artsen werd ingeroepen. Vooreerst
de zeer gewaardeerde hulp van Dr. Hartog aan de Polikliniek
voor loopende ooren en woekeringen in de neuskeelholte.
Voor 4 leerlingen werd deze hulp verlangd. Operatieve
behandeling werd in 3 gevallen toegepast. Twee ouderparen
weigerden hunnen kinderen te doen onderzoeken. Verder
verleende medewerking als huisarts, Dr. Sneepels. Dit betrof
een geval van zoodanige lichaamszwakte en zenuwachtigheid,
dat de arts alle spreekles ontraden moest. Een jaar geleden
werd de, met dit geval bedoelden, M. H., leerling der school
Nieuwe Laantjes, door my op dezelfde wyze besproken in
het betreffende jaarverslag.
De volgende leermiddelen werden gebruikt:
Platen voor aanschouwingsonderwdjs, door Scheepstra en
Walstra.
Branco van Dantzig stem vorming en
(Vertaling naar Prof. H. Gutzmann).
Branco van Dantzig Oefeningen spreken en zingen.
Handleiding Fröbelscholen.
Phonetische Woordenlijst.
Bouwmeester enBerendsen 4 leesboekjes. Wie doet er mee!
40 VERSLAG 0NDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.