14 stemhygiëne. drukken zijn de moeite en zorg, juist aan die leerlingen besteed, welke binnenstijds den cursus verlieten. De meesten van hen vormden de moeilijkste gevallen bij geringste vatbaarheid. Eenigen brachten het toch nog zoover, dat zij voor het veelzeggende „H” in aanmerking waren gekomen wanneer niet kort voor de indiening van het formulier L, de ouders het welletjes gevonden hadden. Zijn de leerlingen eenmaal van den cursus, dan is op zoo’n „sprekend” resultaat niet meer terug te komen. Ten opzichte van de eindcijfers van bijgaande staten, is het dus dezen keer vooral: wat men ziet en wat men niet ziet. Omtrent de belangstelling van de ouders der betere groep kan met voldoening bericht worden. Een moeder, wie de tijd tussehen de voorgeschreven bezoeken wat lang viel, liet zelfs vragen, of de juffrouw spoedig weer eens kwam. Wat de groep De Gheynstraat betreft, het gehalte der ouders is hier zeer goed en de. medewerking van het begin af opvallend. Het schijnt zelfs alsof reeds de oproeping tot den cursus, den ouders een prikkel is, om te gaan letten op de spraak van het kind, welke tot dusver onopgemerkt bleef of waartegenover men zich passief gedroeg. Toch is ook bij sommige dezer ouders een zekere overredingskracht noodig, om hunnen kinderen den cursus met geduld te doen volgen. Bij hen weegt zwaar en dit is althans een reden het uit de spreeklessen voortkomende, noodzakelijke, school verzuim. De medewerking van artsen werd ingeroepen. Vooreerst de zeer gewaardeerde hulp van Dr. Hartog aan de Polikliniek voor loopende ooren en woekeringen in de neuskeelholte. Voor 4 leerlingen werd deze hulp verlangd. Operatieve behandeling werd in 3 gevallen toegepast. Twee ouderparen weigerden hunnen kinderen te doen onderzoeken. Verder verleende medewerking als huisarts, Dr. Sneepels. Dit betrof een geval van zoodanige lichaamszwakte en zenuwachtigheid, dat de arts alle spreekles ontraden moest. Een jaar geleden werd de, met dit geval bedoelden, M. H., leerling der school Nieuwe Laantjes, door my op dezelfde wyze besproken in het betreffende jaarverslag. De volgende leermiddelen werden gebruikt: Platen voor aanschouwingsonderwdjs, door Scheepstra en Walstra. Branco van Dantzig stem vorming en (Vertaling naar Prof. H. Gutzmann). Branco van Dantzig Oefeningen spreken en zingen. Handleiding Fröbelscholen. Phonetische Woordenlijst. Bouwmeester enBerendsen 4 leesboekjes. Wie doet er mee! 40 VERSLAG 0NDERW. AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1911 | | pagina 1440