I
'I
17
Eva van Dantzig.
3. J. P., eerst school Messstraat, thans zonder school.
Hoorstom. Mag eerst pp school komen, wanneer de spraak
verkregen is. In alles achterlik. Het 7-jarige meisje kan
nog geen strik leggen, geen schaar hanteeren. Heeft alleen
geheugen voor pleiziertjes. Zeer gunstig gezin. De moeder
zegt, dat zij gedurende de zwangerschap zeer zenuwachtig
was. De artsen ontraden school E voor de leerlinge. In een
half jaar ben ik nog niet verder met het kind dan eenige
verbindingen van klinkers en medeklinkers. Het gaat uiterst
langzaam.
4. H. H., school De Gheynstraat 51. Doofstom. Twee
broeders ontvangen onderricht in het Instituut te Rotterdam.
Dit is ook de aangewezen plaats voor dezen leerling. Er
is nog een zweem van gehoor aanwezig en daardoor een
begin van spraakontwikkeling. H. heeft zelfs een betrek
kelijk uitgebreid repertoire: vyf, la, tasch, en nu heb ik
hem een k kunnen leeren. Het spreekt vanzelf dat hierop
voort te bouwen is. Een klassikale les is echter niets voor
den sturaperd, daar ik mjj niet genoeg met hem kan bezig
houden. Hij heeft een hoog-klagend geluid.
5. J. v. d H., school Badhuiskade Hooge-s, waarvoor hij
reeds lang een gewone kon hebben, als hij maar niet een
aartsspybelaar was geweest. Doordat de afdeeling Onderwijs
zich de zaak heeft aangetrokken/is v. d. H. nu echter een
geregelde cursusbezoeker, evenals zijn stiefbroeder, alge
meen stamelaar. Ook het gedrag der gebroeders is plotse
ling veranderd.
6. G. B., school Loosduinscheweg. Stamelaar. De mede
klinkers 1, w en s ontbraken in verschillende verbindingen.
Sedert half October op den cursus, is B. thans zoover, dat
ik voor de Kerstvacantie mjj aan de school zal kunnen
vervoegen, om de vorderingen te laten hooren.
Omtrent de toepassing van de artikelen 915 der Instructie,
kan ik melden, dat ik van het personeel der scholen steeds
de grootste medewerking ondervind. Altijd-door dezelfde
toewijding, dezelfde juiste inzichten, dezelfde verstandige
opmerkingen. Bovendien ontwaar ik tot mijn blijdschap, dat
verscheidene Hoofden van scholen overhellen naar mijne
meening, dat het spreekonderwjjs eigenlijk in de school
thuis behoort. Wjj zitten nu echter weer jaren aan de oude
regeling vast!
Wanneer ik nu nog neerschrijf dat de tegenwoordige
regeling der lesuren voor mij een zeer nadeelige is, waarom
ik my aanbevolen houd voor de herstelling van myne oor
spronkelijke lesuren van 810 uur, dan ben ik aan het
eind van mijn verslag.
VERSLAG ONDERW. AAN SPKAAKGEBR. LEERLINGEN. 40