I 'I 17 Eva van Dantzig. 3. J. P., eerst school Messstraat, thans zonder school. Hoorstom. Mag eerst pp school komen, wanneer de spraak verkregen is. In alles achterlik. Het 7-jarige meisje kan nog geen strik leggen, geen schaar hanteeren. Heeft alleen geheugen voor pleiziertjes. Zeer gunstig gezin. De moeder zegt, dat zij gedurende de zwangerschap zeer zenuwachtig was. De artsen ontraden school E voor de leerlinge. In een half jaar ben ik nog niet verder met het kind dan eenige verbindingen van klinkers en medeklinkers. Het gaat uiterst langzaam. 4. H. H., school De Gheynstraat 51. Doofstom. Twee broeders ontvangen onderricht in het Instituut te Rotterdam. Dit is ook de aangewezen plaats voor dezen leerling. Er is nog een zweem van gehoor aanwezig en daardoor een begin van spraakontwikkeling. H. heeft zelfs een betrek kelijk uitgebreid repertoire: vyf, la, tasch, en nu heb ik hem een k kunnen leeren. Het spreekt vanzelf dat hierop voort te bouwen is. Een klassikale les is echter niets voor den sturaperd, daar ik mjj niet genoeg met hem kan bezig houden. Hij heeft een hoog-klagend geluid. 5. J. v. d H., school Badhuiskade Hooge-s, waarvoor hij reeds lang een gewone kon hebben, als hij maar niet een aartsspybelaar was geweest. Doordat de afdeeling Onderwijs zich de zaak heeft aangetrokken/is v. d. H. nu echter een geregelde cursusbezoeker, evenals zijn stiefbroeder, alge meen stamelaar. Ook het gedrag der gebroeders is plotse ling veranderd. 6. G. B., school Loosduinscheweg. Stamelaar. De mede klinkers 1, w en s ontbraken in verschillende verbindingen. Sedert half October op den cursus, is B. thans zoover, dat ik voor de Kerstvacantie mjj aan de school zal kunnen vervoegen, om de vorderingen te laten hooren. Omtrent de toepassing van de artikelen 915 der Instructie, kan ik melden, dat ik van het personeel der scholen steeds de grootste medewerking ondervind. Altijd-door dezelfde toewijding, dezelfde juiste inzichten, dezelfde verstandige opmerkingen. Bovendien ontwaar ik tot mijn blijdschap, dat verscheidene Hoofden van scholen overhellen naar mijne meening, dat het spreekonderwjjs eigenlijk in de school thuis behoort. Wjj zitten nu echter weer jaren aan de oude regeling vast! Wanneer ik nu nog neerschrijf dat de tegenwoordige regeling der lesuren voor mij een zeer nadeelige is, waarom ik my aanbevolen houd voor de herstelling van myne oor spronkelijke lesuren van 810 uur, dan ben ik aan het eind van mijn verslag. VERSLAG ONDERW. AAN SPKAAKGEBR. LEERLINGEN. 40

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1911 | | pagina 1443