I
Bjjlage 41
a
I
Inlichtingen van algemeenen aard.
Het onderwijs. Het onderwys aan de school werd zooveel
mogelyk concreet, praktisch en individueel gegeven. Inzon
derheid werd getracht door herhalen en inprenten het gedeelte
leerstof, dat noodzakelijk geacht mag worden voor het
praktische leven, tot eigendom der leerlingen te doen worden.
Het doel toch moet zijn aan de leerlingen een atgerond
geheel te geven, zoodat zy, die de school geheel hebben
doorloopen, zich in de maatschappij kunnen redden. Ook de
ontwikkeling van de handvaardigheid in praktischebeteekenis
en de zorg voor de lichamelijke ontwikkeling namen bij
het onderwijs een voorname plaats in. Eveneens treedt meer
dan op de gewone scholen de zedelyke opvoeding op den
voorgrond en wordt zin voor orde en netheid zooveel
mogelijk aangekweekt.
Klasse-indeeling. De school telt sedert 1 December 8 klassen
en wel 2 eerste leerjaren, 1 tweede, 1 derde, 1 vierde, 1 vijfde
en 2 zesde leerjaren. De klasse, welke als vyfde leerjaar is
ingeschreven, bevat de ergste zwakzinnigen uit de hoogere
leerjaren. Geschikt voor het leven in de maatschappij zijn
deze leerlingen nog niet, van enkelen is met zekerheid te
zeggen, dat zy het ook by meerjarig schoolbezoek zelfs
niet zullen worden. Dergelijke leerlingen behooren feitelijk
niet op deze school. Het zou aanbeveling verdienen door in
een voorklasse aan het begin van het klasseverbahd eerst
te onderzoeken of er van zulke leerlingen nog iets te ver
wachten is en blijkt dit na één of twee jaren niet het
geval te zyn, dan moeten zij niet in de andere klassen
worden opgenomen.
Leerplan. In het leerplan zyn de volgende vakken opgeno-
men: lezen, schrijven, rekenen, Nederlandsche taal, aardrijks
kunde, zaakonderwys, natuurkennis, zingen, teekenen, gym
nastiek, nuttige handwerken en handenarbeid.
Zooveel mogelyk wordt de leerstof der verschillende vakken
o' b'
VERSLAG over het jaar 1911 van de Buitengewone
School voor Lager Onderwijs (school voor zwak
zinnigen) aan de Hooftskade 194a te ’s-Graverihage.
i
.1