41 I :r Het onderwijs. Er wordt getracht de leerlingen dezer school zoover te brengen, dat zy later in staat zullen zijn een eenvoudige betrekking te vervullen, een eenvoudig hand werk uit te oefenen. Daartoe is noodig: dat zjj leeren om een eenvoudig stuk in druk- of schrijf letters te lezen en te begrijpen; dat zij zich in behoorlijken vorm zonder te grove fouten schriftelijk leeren uitdrukken; dat zij met niet te groote getallen, de hoofdbewerkingen leeren toepassen op eenvoudige vraagstukjes, zooals de maatschappij hun waarschijnlijk later zal voorleggen; dat zij vooral met de getallen beneden 100 zeer vaardig uit het hoofd leeren rekenen; dat zy hunne meestal groote onhandigheid tengevolge van onvoldoende beheersching hunner spieren afleggen, en leeren om al hun werk netjes en zoo correct mogelijk af te leveren. Uit de leerstof der gewone lagere school wordt daarom gekozen, wat als een afgerond geheel in den leertijd van zes jaren het eigendom van de kinderen kan worden. Die leerstof wordt zooveel mogelijk concreet behandeld. Alleen datgene wordt genomen, wat praktisch nut heeft; door veelvuldig en in anderen vorm herhalen, wordt de stof zoo ingeprent, dat de leerlingen er geheel de beschikking over krijgen. Het fröbel- en gymnastiekonderwijs, het onderwijs in teekenen en handenarbeid beoogen vooral de oefening van zintuigen en spieren en het verkrijgen van praktische handvaardigheid. Door consequente toepassing van tuchtmaatregelen, door steeds te waken voor orde en netheid, door het opwekken en onderhouden van lust tot arbeid, door vertellingen met zedekundige strekking, wordt getracht mede te werken tot verheffing van het zedelijk gevoel der leerlingen, tot onder drukking van anti-sociale neigingen. Inlichtingen van algemeenen aard. VERSLAG over het j aar 1911 van de Buitengewone School voor Lager Onderwijs (school voor zwakzinnigen) aan de Teniersstraat 74 te ’s-Gravenhage.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1911 | | pagina 1449