I
41
I
VERSLAG
School
zinnigen)
Inlichtingen van al gem ee nen aard.
Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, welke by
het onderricht gelden, zijnhet onderwijs zij zoo veel mogelijk
concreet, het zij zooveel mogelijk praktisch en zooveel mogelyk
individueel. Daarby wordt door voortdurend herhalen en
inprenten getracht de leerstof het eigendom der kinderen
te doen worden. Die leerstof vormt een afgerond geheel en
beperkt zich tot het allernoodigste, evenwel zóó, dat de
leerlingen, die de school doorloopen hebben, zich in het
dagelijksch leven zullen kunnen redden. Het doel is, de
kinderen zoover te brengen, dat zy by het verlaten der
school een eenvoudig stukje lezen en begrijpen; dat zy in
de getallenruimte 11000 met geheele getallen rekenen;
de dagelijks gebruikt wordende maten en gewichten kennen;
zich met geld kunnen helpen en in staat zyn een eenvoudig
briefje zonder grove fouten te schryven.
Vooral worden veel tyd en moeite besteed om de hand
vaardigheid in praktische richting te oefenen. In ’t algemeen
neemt de lichamelyke ontwikkeling een voorname plaats in
by dit onderwys.
Meer nog dan op gewone scholen wordt de aandacht aan
de zedelijke opvoeding gewijd en wordt zin voor orde en
netheid aan gekweekt.
Klasse-indeeling. Op 15 December 1911 is een nieuwe
klasse opgenomen, waardoor de school op dat tydstip 4 klas
sen bevatte, t. w. een 6e leerjaar, een 4e leerjaar, een 3e
leerjaar en een le leeijaar.
Leerplan, leervakken. In het leerplan zyn de volgende
leervakken opgenomen: lezen, schryven, rekenen, Neder-
landsche taal, geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkennis
(zaakonderwys), zingen, teekenen, gymnastiek, nuttige hand
werken, handenarbeid (slöjd). Algemeen vormend onderwys
staat bij elk vak op den voorgrond.
Per week wordt 21 uur les gegeven, ’s Morgens is tusschen
de lessen ’/a uur pauze; de middagschooltyd wordt onder-
over het jaar 1911 van de Buitengewone
voor Lager Onderwijs (school voor zwak-
aan de Badhuisstraat 79a te Scheveningen.