45 TEEKENEN. Het mondeling en practisch examen werd gehouden op 4, 5, 6, 11, 12, 13, 14, 18 en 19 Juli, in de openbare bewaar scholen aan het Vaillantplein en aan de ’s-Gravenzandelaan. Er werd geëxamineerd in de volgende vakken: a. lezen en verklaren; b. rekenen en natuurkennis; c. zingen en spreken; d. paedagogiek en fröbelleer. Elke candidate moest daarenboven een teekening op het zwarte bord maken en een les voor een klasse geven in fröbelen, spelen en vertellen. Aan iedere candidate werd gelegenheid gegeven zich 10 minuten voor te bereiden voor élk der vakken: lezen, zingen, voor de fröbelles, het vertellen en het spelen. Hieronder volgen zoowel de verschillende opmerkingen, waartoe het schriftelyk werk heeft aanleiding gegeven, als de opgaven en de opmerkingen, die betrekking hebben op het mondeling en practisch gedeelte van het examen A. Nederlandsche Taal (Opstel). Verreweg de meeste candidaten (41) hadden een opstel ge maakt over „Uit logeeren”, 6 over „Een huiselyk feestje”, 3 over een „Straattooneeltje” en 19 over „Wintervermaken”. Het gros der candidaten had het opstel weten vrij te houden van grove fouten tegen de taalregels. Fouten als „de lang verbeidde dag”, .plotseling klonk een hevigen schreeuw” kwamen gelukkig niet veel voor. De punctuatie liet in sommige opstellen veel te wenschen over. De indeeling der opstellen was eenigszins gemakkelijk gemaakt door de gegeven punten, toch gebeurde het meer malen, dat b.v. bij het onderwerp „Uit logeeren”, het grootste deel gewyd was aan de reis en slechts enkele regels aan 2'/a-4. Maak een perspectivische, zooveel mogelijk afgewerkte teekening van een der onderstaande groepen 1. Een bootje in een sloot of vaarteen boom aan den kant. 2. Een ledekant met nachtkastje er naast. 3. Een schoorsteenmantel met haard of kachel. Waaraan geeft ge de voorkeur en waarom? 2. Verdient het aanbeveling, dat de onderwijzeres zich bemoeit met het gedrag barer leerlingen buiten de school? Zoo ja, in welke gevallen, waarom en hoe? 3. Hoe zult ge uwe leerlingen aan orde en netheid trachten te gewennen? 5 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EX4MENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1911 | | pagina 1470