45
Spreken.
Voor dit vak werd toegekend: het cijfer 3 éénmaal, 4
driemaal, 5 negenmaal, 6 twee-en-twintigmaal, 7 zeventien-
maal, 8 twaalfmaal en 9 vijfmaal; totaal 452 punten aan
69 candidaten, d. i. gemiddeld 6,6 per candidate. Vergelijken
we deze uitkomsten met die van het vorige jaar, (totaal
238 punten aan 46 candidaten, dus gemiddeld 5,2) dan
zien we, dat de totaal-uitslag van het examen in het spreken
dit jaar veel gunstiger genoemd mag worden, dan die van
verleden jaar.
In de 10 minuten van voorbereiding vóór het eigenlijke
examen, werd aan de candidate gelegenheid gegeven kennis
te maken met een haar opgegeven liedje, waarna het examen
een aanvang nam met de voordracht van een door haar
zelf gekozen liedje. Hierbij werd vooral gelet op de goede
ademhaling op de juiste plaatsen, en op de zuiverheid van
den zang. Verbolgens ontspon zich
opgegeven
technische
vallen (en
een gesprek over het
liedje, over de daarin voorkomènde teekens en
termen, over de maatsoort, het accent, de inter-
het treffen daarvan), de beteekenis van de uit
drukking: het liedje staat in f. c, g; enz. Menigmaal kon een
majeur- en een mineurtoonladder, in rijzing en daling, goed
gezongen worden. Eindelijk werd het opgegeven liedje in de
maat gelezen en gezongen, waarbij de candidate zelve met
stemvork of fluitje den aanvangstoon moest bepalen.
Het zingen van het zelfgekozen liedje voldeed niet altijd
aan den eisch der zuiverheid, en over het algemeen was er
weinig afwisseling in.
Waar de candidaten blijk gaven in het geheel niet, dus
ook niet in hun eigen liedje, zuiver te kunnen zingen, kon
geen voldoend cijfer voor dit examen vak toegekend worden.
Allereerst mag aan aanstaande onderwijzeressen van de
bewaarschool zeker wel de eisch gesteld worden, dat zij in
staat zijn den kinderen zuiver voor te zingen.
Dat de candidaten soms de technische benamingen niet
kenden voor de, in het opgegeven eenvoudige liedje voor
komende teekens, werd haar niet zoo zwaar aangerekend.
Van meer belang echter was de benoeming der noten, welke
door een aanmerkelijk aantal candidaten niet anders gekend
werden dan met de namendo, re, mi, fa, sol, la, si. De es
en de e werden beide mi, de as en de a beide la genoemd,
enz. Dit gaf groote moeilijkheid bij het zingen van het op
gegeven liedje en bij het treffen der intervallen.
Voor het overige gaf dit examen geen aanleiding tot
opmerkingen.
10
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.