45 Spreken. Voor dit vak werd toegekend: het cijfer 3 éénmaal, 4 driemaal, 5 negenmaal, 6 twee-en-twintigmaal, 7 zeventien- maal, 8 twaalfmaal en 9 vijfmaal; totaal 452 punten aan 69 candidaten, d. i. gemiddeld 6,6 per candidate. Vergelijken we deze uitkomsten met die van het vorige jaar, (totaal 238 punten aan 46 candidaten, dus gemiddeld 5,2) dan zien we, dat de totaal-uitslag van het examen in het spreken dit jaar veel gunstiger genoemd mag worden, dan die van verleden jaar. In de 10 minuten van voorbereiding vóór het eigenlijke examen, werd aan de candidate gelegenheid gegeven kennis te maken met een haar opgegeven liedje, waarna het examen een aanvang nam met de voordracht van een door haar zelf gekozen liedje. Hierbij werd vooral gelet op de goede ademhaling op de juiste plaatsen, en op de zuiverheid van den zang. Verbolgens ontspon zich opgegeven technische vallen (en een gesprek over het liedje, over de daarin voorkomènde teekens en termen, over de maatsoort, het accent, de inter- het treffen daarvan), de beteekenis van de uit drukking: het liedje staat in f. c, g; enz. Menigmaal kon een majeur- en een mineurtoonladder, in rijzing en daling, goed gezongen worden. Eindelijk werd het opgegeven liedje in de maat gelezen en gezongen, waarbij de candidate zelve met stemvork of fluitje den aanvangstoon moest bepalen. Het zingen van het zelfgekozen liedje voldeed niet altijd aan den eisch der zuiverheid, en over het algemeen was er weinig afwisseling in. Waar de candidaten blijk gaven in het geheel niet, dus ook niet in hun eigen liedje, zuiver te kunnen zingen, kon geen voldoend cijfer voor dit examen vak toegekend worden. Allereerst mag aan aanstaande onderwijzeressen van de bewaarschool zeker wel de eisch gesteld worden, dat zij in staat zijn den kinderen zuiver voor te zingen. Dat de candidaten soms de technische benamingen niet kenden voor de, in het opgegeven eenvoudige liedje voor komende teekens, werd haar niet zoo zwaar aangerekend. Van meer belang echter was de benoeming der noten, welke door een aanmerkelijk aantal candidaten niet anders gekend werden dan met de namendo, re, mi, fa, sol, la, si. De es en de e werden beide mi, de as en de a beide la genoemd, enz. Dit gaf groote moeilijkheid bij het zingen van het op gegeven liedje en bij het treffen der intervallen. Voor het overige gaf dit examen geen aanleiding tot opmerkingen. 10 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1911 | | pagina 1475