45
13
Fröbelles.
het examen gunstig en het was duidelijk merkbaar, dat de
meeste candidaten zich op dit hoofdvak bijzonder toegelegd
hadden.
Slechts 3 maal behoefde een onvoldoend cijfer te worden
toegekend, terwyl 55 van de 60 candidaten voldoende of
hooger behaalden.
Met de verschillende Fröbelgaven en hare groepeering
waren de candidaten op een enkele uitzondering na, vol
doende op de hoogte en ook de bekendheid met de leerstof,
die naar aanleiding van die gaven konden worden verwerkt,
was in de meeste gevallen voldoende.
’t Meest ontbrak nog aan de vaardigheid in het werken.
Zoodra met dit gedeelte van het onderzoek werd aange
vangen, kwamen de minder goede antwoorden. In’t bijzonder
de wijze, waarop de leerstof zou worden aangeboden, het te
kiezen uitgangspunt, alsmede de beste manier om de kinderen
een werkzaam aandeel in het onderwijs te doen hebben,
waren voor vele candidaten even zooveel struikelblokken.
Ook waren enkele candidaten op het examen niet in staat,
behoorlijk de voorwerpen samen te stellen, die zij met de
kinderen in de school zouden vervaardigen.
Bij de fröbellessen werden de volgende leermiddelen ge
bruikt: le gave, 2e gave, kleine 5e en kleine 6e samen,
groote 6e en kleine 5e samen, groote 5e, groote 6e en 5e B;
vlechtlattenringen en stokjes samenvouwblad en mozaïek.
De candidaten kregen by de voorbereiding één der boven
staande leermiddelen en mochten de les verder geheel naar
eigen keus inrichten.
Bij de les met de vlechtlatten (groote en kleine) werd door
geen enkele candidate gebruik gemaakt van de kleine latjes,
die de gemaakte voorwerpen toch zoo kunnen verfraaien.
Voor de les met mozaïek werden 2 soorten aangewezen,
met de bijvoeging, dat de candidate vrijheid had nog andere
er by te nemen. Ook daarvan maakte geen enkele candidate
gebruik.
Houding en toon der candidaten waren over het geheel
goed en gaven geen aanleiding tot bijzondere opmerkingen.
Van ongeveer 80 der candidaten was het werken met
de leermiddelen voldoende, van enkele zelfs zeer goed.
De Sub-Commissie meent hier te moeten opmerken, dat
zij alleen het werken met de opgegeven leermiddelen beoor
deelt en taxeert en dat het volmaken van het uitgetrokken
half uur met poppetjes en andere aantrekkelijke dingen niet
in het voordeel der candidaten is.
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.