I
i
1
f
45
I
-
16
opgewekt en uitnoodigend tot meedoen; van velen wel
vriendelpk en natuurlijk, doch minder krachtig aansprekend;
van een deel echter nog met zoo weinig nadruk en kleur, dat
veel van hef gesprokene niet tot de leerlingen doordrong.
Het meerendeel der candidaten zorgde voor een goede
opstelling der klasse in rijen of. kring en gebruikte de be
schikbare ruimte; sommigen deden dit zelfs op een vlugge,
prettige manier; deze candidaten trachtten ook gedurende
het spel de zoo noodige ruimte van bewegen voor eiken
leerling te handhaven. Van enkele candidaten moet gezegd
worden, dat zij de kinderen te dicht bij elkaar plaatsten;
de afstand tusschen de rijen in verband met het spel was
te gering of de kring zeer slordig.
De verklaring van den inhoud en den gang van het spel
was van enkele candidaten zeer te prijzen; zy kenden’t spel
en hadden het blijkbaar practised beoefend, want terstond
wisten ze belangstelling er voor te wekken, stelden juiste
vragen en spoorden aan tot het weergeven van houding en
handeling. Een groot deel ook poogde wel bij de bespreking
de zelfwerkzaamheid der leerlingen op te wekken, door hen
te laten weergeven in woorden en bewegingen al wat zij
omtrent het onderwerp wisten, doch het herhaalde, onbe
duidende „waarom” en „waarmee”, de weinige beslistheid
in het noemen van den leerling, die de beweging zal voor
doen, of het zonder nadruk zeggen, dat allen het zullen
toonen, was meestal oorzaak van weinig succes.
Sommigen meenden te kunnen volstaan met het voor
zeggen of voorzingen van een gedeelte en begonnen dan
met het aanleeren van het spel.
Van vele candidaten kan gezegd worden, dat zy begrepen,
hoe het aanleeren der handelingen gevolgd door de uit
voering met zangbegeleiding van elk onderdeel van het spel
de voorkeur verdient boven een haastig afzingen en spelen
van het geheel. Toch gaat van de meesten te weinig kracht
uit; zij zijn te weifelend in het voordoen en spoedig tevreden
met het onvolkomene; zij merken de fouten in houdingen
en bewegingen niet op, en zoo ze dit doen, schromen ze
vaak een herhaling van hetgeen gespeeld is, die mogelyk
tot een gelijke en betere uitvoering zou leiden. Velen ver
geten ook, dat het bij een opstelling der klasse in rijen
noodig is, alle bewegingen spiegelbeeldig voor te doen. Bij
enkele candidaten verveelden de kinderen zich of werden
vermoeid, doordat ze te lang op één plek stonden en weinig
deden. Een elftal candidaten toonden een persoonlijkheid
te zijn; haar krachtig-opwekkend voorbeeld, juiste aanwij
zingen, haar opmerken en later verbeteren van wat niet
af, niet mooi was, had tot resultaat, dat de leerlingen
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
i