I i 1 f 45 I - 16 opgewekt en uitnoodigend tot meedoen; van velen wel vriendelpk en natuurlijk, doch minder krachtig aansprekend; van een deel echter nog met zoo weinig nadruk en kleur, dat veel van hef gesprokene niet tot de leerlingen doordrong. Het meerendeel der candidaten zorgde voor een goede opstelling der klasse in rijen of. kring en gebruikte de be schikbare ruimte; sommigen deden dit zelfs op een vlugge, prettige manier; deze candidaten trachtten ook gedurende het spel de zoo noodige ruimte van bewegen voor eiken leerling te handhaven. Van enkele candidaten moet gezegd worden, dat zij de kinderen te dicht bij elkaar plaatsten; de afstand tusschen de rijen in verband met het spel was te gering of de kring zeer slordig. De verklaring van den inhoud en den gang van het spel was van enkele candidaten zeer te prijzen; zy kenden’t spel en hadden het blijkbaar practised beoefend, want terstond wisten ze belangstelling er voor te wekken, stelden juiste vragen en spoorden aan tot het weergeven van houding en handeling. Een groot deel ook poogde wel bij de bespreking de zelfwerkzaamheid der leerlingen op te wekken, door hen te laten weergeven in woorden en bewegingen al wat zij omtrent het onderwerp wisten, doch het herhaalde, onbe duidende „waarom” en „waarmee”, de weinige beslistheid in het noemen van den leerling, die de beweging zal voor doen, of het zonder nadruk zeggen, dat allen het zullen toonen, was meestal oorzaak van weinig succes. Sommigen meenden te kunnen volstaan met het voor zeggen of voorzingen van een gedeelte en begonnen dan met het aanleeren van het spel. Van vele candidaten kan gezegd worden, dat zy begrepen, hoe het aanleeren der handelingen gevolgd door de uit voering met zangbegeleiding van elk onderdeel van het spel de voorkeur verdient boven een haastig afzingen en spelen van het geheel. Toch gaat van de meesten te weinig kracht uit; zij zijn te weifelend in het voordoen en spoedig tevreden met het onvolkomene; zij merken de fouten in houdingen en bewegingen niet op, en zoo ze dit doen, schromen ze vaak een herhaling van hetgeen gespeeld is, die mogelyk tot een gelijke en betere uitvoering zou leiden. Velen ver geten ook, dat het bij een opstelling der klasse in rijen noodig is, alle bewegingen spiegelbeeldig voor te doen. Bij enkele candidaten verveelden de kinderen zich of werden vermoeid, doordat ze te lang op één plek stonden en weinig deden. Een elftal candidaten toonden een persoonlijkheid te zijn; haar krachtig-opwekkend voorbeeld, juiste aanwij zingen, haar opmerken en later verbeteren van wat niet af, niet mooi was, had tot resultaat, dat de leerlingen VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. i

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1911 | | pagina 1481