i i 45 M d. reinheid van lokalen en leermiddelen veel voorkomende schoolziekten en de herkenning daar- b. verwarming en ventilatie; de inrichting van een goede bank voor de bewaarschool; e. van f. eerste hulp bij kleinere of grootere verwondingen. Vervolgens werd onderzocht, of de candidaten genoegzame kennis van het menschelijk lichaam bezaten om de regelen der schoolhygiëne te kunnen begrijpen. Voor elke candidate duurde het examen een half uur, nl. 15 minuten voor schoolhygiëne en 15 minuten voor de kennis van het menschelijk lichaam. De uitkomsten van het onderzoek naar de kennis van de eenvoudigste regelen der schoolhygiëne mogen over het ge heel zeer bevredigend genoemd worden. Enkele opmerkingen, welke wijzen op een zeker te kort in de kennis van sommige candidaten, mogen hier een plaats vinden: a. Het was velen candidaten niet duidelijk, waarom de ligging van een schoollokaal met de lichtramen op het zuiden of zuid oosten de voorkeur verdient boven die op de andere windstreken. Zij zochten het verschil in den zachteren of guurderen wind en niet in de langere en sterkere be- straling van de zon. Ook ten aanzien van de ligging der speelplaats, bestond bij velen hetzelfde wanbegrip. b. Vele candidaten hadden er zich geen rekenschap van gegeven, dat een bank voor de bewaarschool aan andere eischen moet voldoen, dan een bank voor de lagere school. De meesten dezer candidaten beschreven dan ook de inrich ting van een bank voor de lagere school, inplaats van een voor de bewaarschool. De woorden ..distantie” en .differentie” voor horizontalen en verticalen afstand tusschen tafelblad en zitblad, waren wel bekend, doch sommige candidaten verwarden ze nog al eens met elkaar. Hoewel er niet naar gevraagd werd, noemden vele candidaten de termen .nega tieve” en „positieve distantie”, evenwel zonder dat de be- teekenis dier woorden haar altijd recht duidelijk was c. Betreffende de ventilatie kreeg de Sub-Commissie soms wonderlijke zaken te hooren: de warme lucht daalt in het vertrek; de koude lucht stijgt naar bovende bedorven lucht zoekt altijd een uitweg door den trekschoorsteen naar buiten; de versche lucht wil door de ramen naar binnen dringen. Opgemerkt moet echter ook worden, dat verscheidene candidaten blijk gaven van een helder inzicht in de regelen der schoolhygiëne. Dezulken maakten geen enkele der boven genoemde fouten. Bij het onderzoek naar de kennis van het menschelijk 21 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. C.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1911 | | pagina 1486