i
i
45
M
d. reinheid van lokalen en leermiddelen
veel voorkomende schoolziekten en de herkenning daar-
b. verwarming en ventilatie;
de inrichting van een goede bank voor de bewaarschool;
e.
van
f. eerste hulp bij kleinere of grootere verwondingen.
Vervolgens werd onderzocht, of de candidaten genoegzame
kennis van het menschelijk lichaam bezaten om de regelen
der schoolhygiëne te kunnen begrijpen.
Voor elke candidate duurde het examen een half uur, nl.
15 minuten voor schoolhygiëne en 15 minuten voor de
kennis van het menschelijk lichaam.
De uitkomsten van het onderzoek naar de kennis van de
eenvoudigste regelen der schoolhygiëne mogen over het ge
heel zeer bevredigend genoemd worden.
Enkele opmerkingen, welke wijzen op een zeker te kort
in de kennis van sommige candidaten, mogen hier een plaats
vinden:
a. Het was velen candidaten niet duidelijk, waarom de
ligging van een schoollokaal met de lichtramen op het
zuiden of zuid oosten de voorkeur verdient boven die op de
andere windstreken. Zij zochten het verschil in den zachteren
of guurderen wind en niet in de langere en sterkere be-
straling van de zon. Ook ten aanzien van de ligging der
speelplaats, bestond bij velen hetzelfde wanbegrip.
b. Vele candidaten hadden er zich geen rekenschap van
gegeven, dat een bank voor de bewaarschool aan andere
eischen moet voldoen, dan een bank voor de lagere school.
De meesten dezer candidaten beschreven dan ook de inrich
ting van een bank voor de lagere school, inplaats van een
voor de bewaarschool. De woorden ..distantie” en .differentie”
voor horizontalen en verticalen afstand tusschen tafelblad
en zitblad, waren wel bekend, doch sommige candidaten
verwarden ze nog al eens met elkaar. Hoewel er niet naar
gevraagd werd, noemden vele candidaten de termen .nega
tieve” en „positieve distantie”, evenwel zonder dat de be-
teekenis dier woorden haar altijd recht duidelijk was
c. Betreffende de ventilatie kreeg de Sub-Commissie soms
wonderlijke zaken te hooren: de warme lucht daalt in het
vertrek; de koude lucht stijgt naar bovende bedorven lucht
zoekt altijd een uitweg door den trekschoorsteen naar buiten;
de versche lucht wil door de ramen naar binnen dringen.
Opgemerkt moet echter ook worden, dat verscheidene
candidaten blijk gaven van een helder inzicht in de regelen
der schoolhygiëne. Dezulken maakten geen enkele der boven
genoemde fouten.
Bij het onderzoek naar de kennis van het menschelijk
21
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
C.