45 22 Zingen. Spreken. Voor dit vak werd het cyfer 5 zevenmaal, 6 negenmaal, 7 dertienmaal, 8 tienmaal en 9 driemaal toegekend; d.i. lichaam werd getracht zooveel mogelijk die zaken aan te roeren, welke direct of indirect verband houden met de regelen der schoolhygiëne. Er werd gevraagd over het ge raamte, den bloedsomloop, de ademhaling, de spijsvertering, de spieren, het zenuwstelsel, den bouw en de verrichting van de huid en de zintuigen. Bij vele candidaten bleek .een tekort aan kennis omtrent het volgende: a. de rol, die zenuwen, spieren en beenderen vervullen bij onze bewegingen; b. de ligging en werking van de voornaamste spieren der onwillekeurige beweging; c. het vetweefsel; d. de eigenschappen van slagaders en aders (b.v. waarom de longslagader een slagader is, en de longaders aders zyn). Vele candidaten faalden ook bij het aanwijzen in een schematische teekening van het hart van de rechter- en de linkerhelft daarvan, ook al werd opgemerkt, dat het hart van de borstzijde en niet van de rugzijde werd gezien. Overigens was de kennis van het menschelyk lichaam bij de verschillende candidaten voldoende te noemen. Bij enkelen mocht die kennis zelfs uitstekend heeten. Over ’t algemeen werden de liedjes naar vrije keuze goed en vaak met gevoel en smaak gezongen. Het zingen van het blad viel minder te roemen. De opgegeven melodie was zeer eenvoudig, wat maat, rhythmus en intervallen betreft, en had niet meer dan één voorteeken. De candidaat kreeg bovendien de gelegenheid zich voor te bereiden. Sommige candidaten zongen de melodie onberispelijk, maar velen bleven beneden de eischen. In de meeste gevallen was dat meer het gevolg van gebrek aan oefening dan aan aanleg. Eigenaardig was het, dat bij heel wat candidaten uit spraak en ademhaling veel te wenschen overlieten, ook by enkelen, die van de theorie van het spreekonderwijs op de hoogte bleken te zijn. De eenvoudige vragen over de theorie der muziek werden over ’t algemeen vry goed beantwoord. Alleen maakten som migen den indruk, de theorie meer te hebben gememoriseerd dan begrepen. VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. i

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1911 | | pagina 1487