45
als hulpmiddel by het verbeteren, was bij verschillende
candidaten öf in ’t geheel niet, öf niet op de meest doel
matige wijze, bekend. Voor zoover het gesprek op hoor-
stomheid geleid werd, bleek, dat bijna alle candidaten dit
woord voor het eerst ontmoetten. Eenigen kenden de gevolgen
van een gespleten gehemelte en der adenoïde woekeringen,
en wisten, wat zy moesten aanvangen met de kinderen,
behept met deze organische gebreken.
Teekenen.
79 der candidaten behaalde een voldoend cyfer, terwijl
zelfs 6 candidaten een 8 verkregen.
Het teekenen was dus over ’t algemeen vrij goed.
Op den dag van het mondeling examen kregen de candidaten
o. a. de volgende opgaven voor het schetsen op het bord
bellen blazen, hengelen, bloemen begieten, touwtje springen,
schommelen, vangbal, thee schenken, wiegje spelen, krui
wagen ryden, paardje spelen, vliegeren. Hiervoor werd een
half uur toegestaan.
De schetsen van bovenstaande opgaven bewezen, dat vele
candidaten zich in ’t teekenen van kinderfiguurtjes goed
hadden geoefend.
De schetsen op ’t bord waren bij vele candidaten beter
dan de teekeningen op ’t papier.
Opvoeding en onderwijs.
Van de 42 candidaten kozen 38 de opgave betreffende de
drie soorten van spelen in de Bewaarschool, 3 die over de
behandeling der bouwgaven, 1 slechts schreef over: „De
waarde van schoolfeestjes” en geen enkele „ontwierp den
rooster voor een klasse nieuwelingen.”
In het meerendeel der 38 opstellen voor de eerste categorie
was alleen een overzicht gegeven voor de drie soorten van
spelen, maar van een vergelyking ten opzichte der waarde
en van hun voor- en nadeelen was eigenlijk slechts zelden
sprake.
Ook schijnt de vraag, wat eigenlyk half-gebonden spel is,
nog niet door allen op dezelfde wijze beantwoord te worden.
Het eenige opstel over schoolfeestjes was vrij goed, maar
alleen de lichtzijde was bekeken, terwyl de opstellen over
de behandeling der bouwgaven getuigden van een verkeerde
of zeer beperkte opvatting dezer opgave.
De voor het opstel toegekende cijfers waren dan ook over
het algemeen niet hoog.
By het mondeling onderzoek werden eenige eenvoudige
vragen gesteld over de beteekenis van termen alsver-
24
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.