45 als hulpmiddel by het verbeteren, was bij verschillende candidaten öf in ’t geheel niet, öf niet op de meest doel matige wijze, bekend. Voor zoover het gesprek op hoor- stomheid geleid werd, bleek, dat bijna alle candidaten dit woord voor het eerst ontmoetten. Eenigen kenden de gevolgen van een gespleten gehemelte en der adenoïde woekeringen, en wisten, wat zy moesten aanvangen met de kinderen, behept met deze organische gebreken. Teekenen. 79 der candidaten behaalde een voldoend cyfer, terwijl zelfs 6 candidaten een 8 verkregen. Het teekenen was dus over ’t algemeen vrij goed. Op den dag van het mondeling examen kregen de candidaten o. a. de volgende opgaven voor het schetsen op het bord bellen blazen, hengelen, bloemen begieten, touwtje springen, schommelen, vangbal, thee schenken, wiegje spelen, krui wagen ryden, paardje spelen, vliegeren. Hiervoor werd een half uur toegestaan. De schetsen van bovenstaande opgaven bewezen, dat vele candidaten zich in ’t teekenen van kinderfiguurtjes goed hadden geoefend. De schetsen op ’t bord waren bij vele candidaten beter dan de teekeningen op ’t papier. Opvoeding en onderwijs. Van de 42 candidaten kozen 38 de opgave betreffende de drie soorten van spelen in de Bewaarschool, 3 die over de behandeling der bouwgaven, 1 slechts schreef over: „De waarde van schoolfeestjes” en geen enkele „ontwierp den rooster voor een klasse nieuwelingen.” In het meerendeel der 38 opstellen voor de eerste categorie was alleen een overzicht gegeven voor de drie soorten van spelen, maar van een vergelyking ten opzichte der waarde en van hun voor- en nadeelen was eigenlijk slechts zelden sprake. Ook schijnt de vraag, wat eigenlyk half-gebonden spel is, nog niet door allen op dezelfde wijze beantwoord te worden. Het eenige opstel over schoolfeestjes was vrij goed, maar alleen de lichtzijde was bekeken, terwyl de opstellen over de behandeling der bouwgaven getuigden van een verkeerde of zeer beperkte opvatting dezer opgave. De voor het opstel toegekende cijfers waren dan ook over het algemeen niet hoog. By het mondeling onderzoek werden eenige eenvoudige vragen gesteld over de beteekenis van termen alsver- 24 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1911 | | pagina 1489