I
45
26
2.
3.
4.
Vertellen.
De Sub-Commissie gaf den candidaten een schets van een
vertelling. 10 a 15 minuten werd toegestaan om de gegevens
daarin verstrekt, om te zetten in een aantrekkelijke kinder-
vertelling, waarvoor de examenrooster 30 minuten tijdsruimte
aangaf. Den candidaten werd opgemerkt, dat zij daardoor
niet verplicht werden, het geheele half uur met de vertelling
te vullen.
De meeste candidaten wisten een goede kindervertelling
uit de gegeven stof samen te stellen. Eenigen echter gaven
niets meer dan de vrij-weergegeven schets.
Het meerendeel der candidaten voldeed dus in dit opzicht
aan de opdracht. Toch is hiermede niet gezegd, dat aan
alle vertellingen een voldoend cijfer kon worden toegekend,
aangezien de wijze van vertellen bij velen te wenschen
overliet.
K
I
Maak van kleine 5e en kleine 6e gaven samen eenige
leervormen en gebruik die als onderdeelen van een bouw
vorm (gedeeltelijk verschillend werk der kinderen).
Maak een vouwsel of voorwerp van een vouwblad (uit
gaande van den dubbelen driehoek of het dubbel vierkant).
Gebruik 5b voor een schoonheidsvorm, door eenige ver
anderingen kan bij de kinderen verschillend werk ontstaan.
Maak eenige levensvormen van groote en kleine latten
samen, (een kleine reeks of op zichzelf staande voor
werpen).
Maak van 4e en 5e soort mozaïek eenige leervormen en
gebruik die als onderdeel van een schoonheidsvorm
(gedeeltelijk verschillend werk van kinderen).
79 der candidaten behaalde een voldoend cijfer.
Hoewel er vele lessen niet meer dan juist voldoende
waren, werden er toch ook enkele goede lessen gegeven,
waarbij de kinderen vol belangstelling en gezellig bezig
waren: 12 maal werd het cijfer 7 en 2 maal werd het cijfer
8 toegekend.
By verscheidene lessen was eene zekere matheid in toon
en houding der candidaten op te merken. Vooral by ’t ver
werken der leerstof heerschte eentonigheid, waardoor de
lessen gloed en oorspronkelijkheid misten.
Dit was voor een groot deel toe te schrijven aan een
zekere bezorgdheid der candidaten, dat de orde verstoord
zou worden. Angstvallig werd dan toegezien of de leerlingen
de opgegeven taak hadden verricht en men durfde bijna
niets aan de phantasie der kinderen over te laten.
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EX A MEN'S.
1.
5.