I 45 26 2. 3. 4. Vertellen. De Sub-Commissie gaf den candidaten een schets van een vertelling. 10 a 15 minuten werd toegestaan om de gegevens daarin verstrekt, om te zetten in een aantrekkelijke kinder- vertelling, waarvoor de examenrooster 30 minuten tijdsruimte aangaf. Den candidaten werd opgemerkt, dat zij daardoor niet verplicht werden, het geheele half uur met de vertelling te vullen. De meeste candidaten wisten een goede kindervertelling uit de gegeven stof samen te stellen. Eenigen echter gaven niets meer dan de vrij-weergegeven schets. Het meerendeel der candidaten voldeed dus in dit opzicht aan de opdracht. Toch is hiermede niet gezegd, dat aan alle vertellingen een voldoend cijfer kon worden toegekend, aangezien de wijze van vertellen bij velen te wenschen overliet. K I Maak van kleine 5e en kleine 6e gaven samen eenige leervormen en gebruik die als onderdeelen van een bouw vorm (gedeeltelijk verschillend werk der kinderen). Maak een vouwsel of voorwerp van een vouwblad (uit gaande van den dubbelen driehoek of het dubbel vierkant). Gebruik 5b voor een schoonheidsvorm, door eenige ver anderingen kan bij de kinderen verschillend werk ontstaan. Maak eenige levensvormen van groote en kleine latten samen, (een kleine reeks of op zichzelf staande voor werpen). Maak van 4e en 5e soort mozaïek eenige leervormen en gebruik die als onderdeel van een schoonheidsvorm (gedeeltelijk verschillend werk van kinderen). 79 der candidaten behaalde een voldoend cijfer. Hoewel er vele lessen niet meer dan juist voldoende waren, werden er toch ook enkele goede lessen gegeven, waarbij de kinderen vol belangstelling en gezellig bezig waren: 12 maal werd het cijfer 7 en 2 maal werd het cijfer 8 toegekend. By verscheidene lessen was eene zekere matheid in toon en houding der candidaten op te merken. Vooral by ’t ver werken der leerstof heerschte eentonigheid, waardoor de lessen gloed en oorspronkelijkheid misten. Dit was voor een groot deel toe te schrijven aan een zekere bezorgdheid der candidaten, dat de orde verstoord zou worden. Angstvallig werd dan toegezien of de leerlingen de opgegeven taak hadden verricht en men durfde bijna niets aan de phantasie der kinderen over te laten. VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EX A MEN'S. 1. 5.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1911 | | pagina 1491