I
I
1
45
11
Spelen.
Weinigen slaagden er in een boeiend verhaal te geven, dat
door de leerlingen volkomen begrepen en medegeleefd werd.
Over ’t algemeen droegen de vertellingen een tamelijk dor
karakter, gevolg van ’t gemis aan uitbeeldende kracht. Teeke-
nende momenten werden daardoor vrij nuchter voorbijgegaan,
en maakten weinig of geen indruk op de leerlingen.
Dat de strekking van zulke vertellingen vaak verloren
ging, behoeft nauwelijks gezegd.
Vrijwel van alle candidaten kan verklaard worden, dat
zjj in beschaafden vorm hare vertelling gaven, sommigen
echter maakten het den kinderen moeilijk door buitengewoon
vlug spreken.
a.
b.
d.
Voor dit deel van het examen luidde de opgave: „Schrijf
zes spelen op, welke ge goed kent. Begin het spel, u aan
gewezen, den kinderen te leeren.”
By de beoordeeling werd door de deskundigen gelet op:
den leertoon;
de opstelling der klasse;
de verklaring van den inhoud en den gang van het spel;
het aanleeren der bewegingen
het opmerken en verbeteren van lonten.
Over het geheel was de leertoon vriéndelijk en natuurlijk;
bii sommige candidaten zelfs zoo opgewekt, dat de kinderen,
als het ware, direct voor het spel gewonnen werden. Bij
enkelen werd echter dat blijde, opgewekte gemist en werd
zonder eenige voordracht in stem of gebaar het spel met
de kinderen behandeld.
Bij de opstelling der klasse zorgden vele candidaten er
voor, dat de kinderen een goede ruimte hadden, om de in
het spel voorkomende bewegingen uit te voeren. Enkelen
plaatsten de kinderen te dicht bij elkaar, maakten de op
stelling te breed, of vormden zulke lange rijen, dat de afstand
niet te overzien was. Ook was bij sommigen de opstelling
niet in overeenstemming met den tekst van het spel. Waar
in groepen gespeeld werd, maakten de meesten een goed
gebruik van de beschikbare ruimte.
De verklaring van den inhoud en den gang van het spel
gaf aanleiding tot verschillende opmerkingen. Sommige candi
daten toonden, dat zij begrepen, wat het is een spel „aan
te leeren”. Zij gaven een overzicht van het geheel, wisten
door gepaste vragen de handelingen, die in het spel voor
kwamen, door de kinderen te laten benoemen en weer te
geven, lieten dan het spel uitvoeren zonder zang, om het
daarna met zang te voltooien. Enkelen deden alle bewegingen
27
VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS.
£i
c.
e.