I I 1 45 11 Spelen. Weinigen slaagden er in een boeiend verhaal te geven, dat door de leerlingen volkomen begrepen en medegeleefd werd. Over ’t algemeen droegen de vertellingen een tamelijk dor karakter, gevolg van ’t gemis aan uitbeeldende kracht. Teeke- nende momenten werden daardoor vrij nuchter voorbijgegaan, en maakten weinig of geen indruk op de leerlingen. Dat de strekking van zulke vertellingen vaak verloren ging, behoeft nauwelijks gezegd. Vrijwel van alle candidaten kan verklaard worden, dat zjj in beschaafden vorm hare vertelling gaven, sommigen echter maakten het den kinderen moeilijk door buitengewoon vlug spreken. a. b. d. Voor dit deel van het examen luidde de opgave: „Schrijf zes spelen op, welke ge goed kent. Begin het spel, u aan gewezen, den kinderen te leeren.” By de beoordeeling werd door de deskundigen gelet op: den leertoon; de opstelling der klasse; de verklaring van den inhoud en den gang van het spel; het aanleeren der bewegingen het opmerken en verbeteren van lonten. Over het geheel was de leertoon vriéndelijk en natuurlijk; bii sommige candidaten zelfs zoo opgewekt, dat de kinderen, als het ware, direct voor het spel gewonnen werden. Bij enkelen werd echter dat blijde, opgewekte gemist en werd zonder eenige voordracht in stem of gebaar het spel met de kinderen behandeld. Bij de opstelling der klasse zorgden vele candidaten er voor, dat de kinderen een goede ruimte hadden, om de in het spel voorkomende bewegingen uit te voeren. Enkelen plaatsten de kinderen te dicht bij elkaar, maakten de op stelling te breed, of vormden zulke lange rijen, dat de afstand niet te overzien was. Ook was bij sommigen de opstelling niet in overeenstemming met den tekst van het spel. Waar in groepen gespeeld werd, maakten de meesten een goed gebruik van de beschikbare ruimte. De verklaring van den inhoud en den gang van het spel gaf aanleiding tot verschillende opmerkingen. Sommige candi daten toonden, dat zij begrepen, wat het is een spel „aan te leeren”. Zij gaven een overzicht van het geheel, wisten door gepaste vragen de handelingen, die in het spel voor kwamen, door de kinderen te laten benoemen en weer te geven, lieten dan het spel uitvoeren zonder zang, om het daarna met zang te voltooien. Enkelen deden alle bewegingen 27 VERSLAG BEWAARSCHOOL-AKTE-EXAMENS. £i c. e.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1911 | | pagina 1492