55
deelte van het op dit blad voorkomend ontwerp eischt
dan ook naar onze meening dringend herziening.
Blad V. Ook hier treft weer de vreemde grondvorm
van vele bouwblokken, welke naar onze meening
dringend behoefte heeft aan vereenvoudiging. „Spiele
reien” als hier (volstrekt niet uitsluitend ten gevolge
van het wegvallen der planvormen van bijzondere
gebouwen) voorkomen, noodzaken inderdaad tot zeer
moeilijke oplossingen voor de bebouwing van die blok
ken. Men vindt op dit blad niet alleen „duiveljagers”
bij wyze van rooilijnen op de plaatsen, waar openbare
gebouwen gedacht waren, maar er zijn ook talrijke
inhammen, keepen en uitspringende hoeken, welke daar
mede geen verband houden, op dit gedeelte van het
ontwerp te vinden. (Zie Bylagen D en E). Vereenvou
diging zij hier de leuze.
Op blad VII is dezelfde opmerking van toepassing,
terwijl wij op blad VIII een behoorlijke aansluiting
missen van de Charlotte de Bourbonstraat met den
Ryswykschen weg, tenzy de weg over het terrein van
de Gasfabriek daartoe mocht worden bestemd. Thans
heeft men als verbinding tusschen het Oostelyk en het
Zuidelyk gedeelte der gemeente alleen de Ceintuurbaan
en de Viaduct over de Staatsspoor (leidende naar de
terreinen van Wyk VII). Maar dit lijkt ons niet vol
doende, terwyl ook achter het terrein van de Gasfabriek
om geen gelegenheid bestaat om op den Ryswykschen
weg te komen. Zoo zal dan al het verkeer uit de
Charlotte de Bourbonstraat en omgeving een uitweg
moeten zoeken over Wyk VII en de viaduct aan den
Ryswykschen weg moeten passeeren om de wyk bezuiden
het Hollandsche spoorstation te bereiken. [Deze laatste
viaduct is bij hevigen regenval gebleken niet altijd
bruikbaar te zijn, en bij het maken van nieuwe viaducten
zal men zeker ernstig rekening moeten houden met de
ervaringen, welke men ten opzichte van die in den
Rijswijkschen weg in den laatsten tijd heeft kunnen
opdoen.]
Langs of over het terrein van de Gasfabriek zal dus
t
3«
VERSLAG DER GEZONDHEIDSCOMMISSIE.