Bijlage 42
NOTA betreffende het Koninklijk Instituut van
Ingenieurs.
Het Koninklijk Instituut van Ingenieurs nam wederom toe
in ledental.
Telde het, volgens het verslag over 1911, op 31 December
Wil 10 eereleden, 1460 gewone leden, 409 buitengewone
leden, te zamen 1879 leden, waarvan 200 behoorden tot de
Afdeeling Nederlandsch-Indië, op 31 December 1912 waren
deze getallen 10 eereleden, 1498 gewone leden, 458 buiten
gewone leden, te zamen 1966 leden, waarvan 205 behoören
tot de Afdeeling Nederlandsch-Indië.
De vergaderingen van het Instituut en van de verschil
lende Afdeelingen werden druk bezocht.
Verschillende onderwerpen kwamen aan de orde in de
algemeene Instituutsvergaderingen zooals: verbetering van
het telegraaf- en telefoonverkeer in Nederlandsch-Indië,
Amerikaansche architectuur, kazernebouw, toepassing van
eleetriciteit op de techniek, vuilverbranding, terwijl in de
'ergaderingen der Afdeelingen de volgende onderwerpen
"erden behandeldgouvernementsgebouwen in Nederlandsch-
Indie, loodsen en bankinrichtingen der Holland-Amerika
Lijn, uitbreiding der Kotterdamsche haven in de laatste vijl
jaar, klinkerbestrating, de ontwerp-electriciteitswet der
Staatscommissie voor de electrische geleidingen, het congres
voor toegepaste eleetriciteit te Turyn, overspanning door
ri“sonnantie, de Leidsche electriciteitsfabriek, de half-auto-
«atisehe telefooninrichting van Amsterdam-Zuid, holofaan-
aanleg van Staatsspoorwegen in Nederlandsch-Oost
v'4 verband tusschen het spoorstaafprofiel en de lasch-
binding, spoorstaafoplegging op houten dwarsleggers voor
Woorwegen met zwaar en snel verkeer, uitbreiding der
I 0w‘-apaeiteit van den Staatsspoorweg ter Sumatra’s West-
sPanningsmeters en daarmee verkregen spannings-
"'Wammen, eenige nieuwe methoden van tractie, de nieuwe
X'8™ voor de Nederlandsch-Indische Spoorweg-Maat-
i W v’ motorwagens der Noord-Zuidhollandsche Tram-
s - aatschapij, de Kromhoutmotorenfabriek te Amsterdam