47
5
VERSLAG OMTRENT HET CHRISTELIJK GYMNASIUM.
Vijfde klasse.
Fransch (2 uur). Lezing van klassieke stukken en stukken
uit den nieuweren tijd. Oefeningen in het spreken. Beknopt
overzicht der letterkunde.
Duitsch (2 uur). Herhaling en uitbreiding der spraakkunst.
Oefeningen in het spreken en schrijven. Lezen van gemak
kelijke stukken uit den nieuweren tijd.
Engelsch (3 uur). Herhaling en uitbreiding der spraakkunst.
Oefeningen als in klasse III.
Geschiedenis
Kerkgeschiedenis (1 uur). Van de Hervorming af.
Algemeene geschiedenis (1 uur). Tot de Fransche revolutie.
Glide geschiedenis (2 uur). Grieken en Romeinen.
KiitiiurHjke Historie (2 uur). Voortzetting van het in klasse
Ill behandelde.
Latijn (A en B 4 uur). Lectuur nit de schrijvers der vorige
klasse; bovendien uit Livius, Woltjer’s Serta Romana, de
Chrestomatie van Opitz en Weinhold, en de bloemlezing
van Thomas.
A 3 uur). Herhaling der spraakleer. Oefeningen. Lectuur
uit Horatius en Tacitus.
Homeinsche Antiquiteiten (A 1 uur). Overzicht der Romein-
sche politieke geschiedenis.
Krieksch (A en B 4 uur). Herhaling der spraakleer. Lectuur
uit de schrijvers der vorige klasse en uit Herodotus.
A 2 uur). Lectuur uit Plato, Aristophanes en de Lyrici.
II iskunde:
Meetkunde (A en B 1 uur). De stereometrie tot den bol.
01 2 uur). Vlakke en bolvormige driehoeksmeting.
Algebra (A en B 1 uur). Vierkantsvergelijkingenweder-
keerige, vergelijkingen van den tweeden en hoogeren graad
”le’,neer dan ééne onbekende.
II 1 uur). Logarithmen; exponentieele vergelijkingen;
reeksen; samengestelde interest.
^edcrlandsch (2 uur). Voortzetting van het overzicht der
tterkunde tot ongeveer 1830. Lezing van klassieke stukken
111 Vr°egeren en lateren tijd. Opstellen.
ui/uur)- eD verklaring van meesterwerken