I
I
I
53
46
ten goede komen. „Niet bijzonder” heet het van eene school der
2de klasse. Bij eene andere school der 2de klasse laat „het lezen”
in de hoogste klassen „te wenschen over”, hoewel de resul
taten van het onderwijs over ’t algemeen goed zijn; hier
wordt tevens vermeld, dat ook dit jaar weer 25 °/0 van
de laagste klasse bleef zitten, tengevolge van de aanwezigheid
van achterlijke kinderen, voor wie gedeeltelijk plaatsing is
verkregen op de school voor achterlijken. Van eene derde
school der 2de klasse wordt getuigd: „de resultaten laten
nog wel trots alle inspanning van het hoofd en van vele
onderwijzers wel wat te wTenschen over, o. a. ook gevolg
van de aanwezigheid van vele achterlijke kinderen, het
milieu, waaruit de leerlingen komen, enz.” en van weder
een andere 2de-klasseschool dierzelfde afdeeling luidt het
oordeel: „In ’t algemeen goed, maar in enkele klassen deed
zich de nadeelige invloed van de mutatiën en tijdelijke
krachten gevoelen.”
Eene andere Afdeeling schryft aangaande eene Scheve-
ningsche school: „Gedurende de haringvangst bestaat be
langrijk schoolverzuim. De Leerplichtwet schynt weinig
indruk te maken”.
Op eene burgerschool „drukken de hooge eischen van H. B. 8.
en Gymnasium zwaar" op vele leerlingen. De Commissie
veroorlooft zich hierby de vraag te stellen: Wanneer wordt
er toch eindelijk iets bekend van de resultaten der werk
zaamheid van de commissie, die reeds in 1910 door den
toenmaligen Wethouder van Onderwijs werd geïnstalleerd
en de middelen zou beramen, om een betere aansluiting
van het lager bij het middelbaar onderwijs tot stand te
brengen? Is het Rapport dezer Commissie na een nu byna
3-jarig overleg nog niet verschenen of neemt het verwerken
der verkregen gegevens tot een nieuwe Verordening zoo
veel tyd in beslag?
Het antwoord op deze vraag kunnen wij Uwen Raad niet
verschaffenalleen moeten wy constateeren, dat reikhalzend
naar verbetering wordt uitgezien.
Hetzelfde geldt ten aanzien der invoering van het z.g.
Mannheimerstelsel, met welke beperkingen of in welken
gewyzigden vorm dan ook; ten aanzien van meerdere een-
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
o