57
53
10. lepelstraat 6.
Het gymnastieklokaal is te klein. Spelen kunnen er moei
lik in worden uitgevoerd. Voor vrije en orde-oefeningen,
waarby de klassen meer dan twintig leerlingen hebben,
wat zoo goed als regel is blijkt de ruimte ook veel, te
bekrompen. Ten einde meer klassikaal onderwijs te kunnen
geven, is het wenschelijk, dat het aantal werktuigen worde
uitgebreid. Er is geen zweefmolen, er zijn slechts twee rek
stokken, één brug enz. Maar ook hiervoor geldt het bezwaar
van te beperkte ruimte.
Daarby komt nog, dat gedurende de wintermaanden ban
ken en tafels van de Vereeniging Kindervoeding in het
lokaal moeten worden geborgen.
De afmetingen bedragen slechts 10,37 M. bij 6,77 M. Wanneer
men hiervan aftrekt de plaats, die de werktuigen langs de wan
den innemen, blijft er als werkruimte slechts 9 X 5 M2. over.
De ondergeteekende heeft meer dan eens overwogen, op
welke wyze hierin verbetering zou zijn te brengen. Wellicht
zou een vrywel waardeloos, ongebruikt terreintje, naast het
gymnastieklokaal, kunnen worden aangekocht. Daarop zou
dan een bergplaats voor de veel ruimte innemende werk
tuigen en de tafels en banken van Kindervoeding kunnen
worden gebouwd.
Gedurende de zomermaanden worden de gymnastische
spelen en de vrije en orde-oefeningen by gunstig weder op
de speelplaats onderwezen. Maar hierbij doet zich het be
zwaar in hooge mate gelden, dat dit terrein zoo onvrij is
door den te lagen muur langs den Zuidwal. Het straat
publiek hindert telkens den onderwijzer by zyn arbeid.
Dit zelfde bezwaar werd door my reeds genoemd by de
mededeelingen betreffende den schooltuin. Deze ligt uitste
kend, alle gewassen komen er goed tot hun recht. Daarom
is ’t zeer te betreuren, dat de afschutting langs den Zuid
wal onvoldoende is. De straatjongens klimmen er met het
grootste gemak over en rooven vruchten en bloemen. Van
les geven in den schooltuin kan ook zelden sprake zyn,
waardoor een groot deel van de opvoedende waarde ver
loren gaat.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.