53
58
12. Ferdinand-Bolstraat 130.
11. Van Bavesteijnstraat 303.
In de verschillende klassen kon het onderwys geregeld
voortgaan. In twee klassen was dit minder het geval. De
oorzaak daarvan was het langdurig voortbestaan der vaca
ture. Wel werd in die vacature voorzien, maar de benoemde
bedankte, zoodat een nieuwe voordracht moest worden op
gemaakt. De tydelijke onderwijzer, die in de vacature voor
zag, moest onder dienst. Zijn opvolgster werd ongesteld en
moest door een derde kracht worden vervangen.
De tijdelyke onderwijzeres, die voor de vervolgklasse werd
aangesteld, moest noodzakelijk thuis blijven, waarom ze voor
haar betrekking bedankte.
Een der onderwijzeressen was geruimen tyd ongesteld;
een ander is nog thans met verlof afwezig.
Wat de leervakken betreft: veel werk werd o.a. gemaakt
van het zaakonderwijs (richting Ligthart).
Bij het schrijfonderwijs wordt een proef genomen met de
z.g. Taktmethode.
In sommige opzichten is over schoolgebouw en school-
meubelen te klagen.
De buitenmuur is zeer vuil, o.a. door de papieren, waar
mee de muur is beplakt.
De spreekkamer is wel flink, maar zeer gewenscht zou
zijn, dat de muren werden behangen of geschilderd. Een
kleed op den grond zou evenzeer gewenscht zyn.
In de lokalen staan tafeltjes, die geheel verveloos zyn,
evenzoo dè bordenstellagesde banken worden meestal zeer
donker eiken geschilderd; een lichtere kleur zou het lokaal
een aangenamer voorkomen geven.
Een paar kasten en eenige ruime platenkisten zouden zeer
welkom zijn.
In de maanden Juli en Augustus, wanneer het warm is,
hebben de middagschooltyden voor het onderwijs weinig te
beteekenen. Ondergeteekende meent, dat het aanbeveling
zou verdienen gedurende die maanden van 812 school te
houden en ’s middags vrij te geven.
VERLSAG LAGER ONDERWIJS.