53 58 12. Ferdinand-Bolstraat 130. 11. Van Bavesteijnstraat 303. In de verschillende klassen kon het onderwys geregeld voortgaan. In twee klassen was dit minder het geval. De oorzaak daarvan was het langdurig voortbestaan der vaca ture. Wel werd in die vacature voorzien, maar de benoemde bedankte, zoodat een nieuwe voordracht moest worden op gemaakt. De tydelijke onderwijzer, die in de vacature voor zag, moest onder dienst. Zijn opvolgster werd ongesteld en moest door een derde kracht worden vervangen. De tijdelyke onderwijzeres, die voor de vervolgklasse werd aangesteld, moest noodzakelijk thuis blijven, waarom ze voor haar betrekking bedankte. Een der onderwijzeressen was geruimen tyd ongesteld; een ander is nog thans met verlof afwezig. Wat de leervakken betreft: veel werk werd o.a. gemaakt van het zaakonderwijs (richting Ligthart). Bij het schrijfonderwijs wordt een proef genomen met de z.g. Taktmethode. In sommige opzichten is over schoolgebouw en school- meubelen te klagen. De buitenmuur is zeer vuil, o.a. door de papieren, waar mee de muur is beplakt. De spreekkamer is wel flink, maar zeer gewenscht zou zijn, dat de muren werden behangen of geschilderd. Een kleed op den grond zou evenzeer gewenscht zyn. In de lokalen staan tafeltjes, die geheel verveloos zyn, evenzoo dè bordenstellagesde banken worden meestal zeer donker eiken geschilderd; een lichtere kleur zou het lokaal een aangenamer voorkomen geven. Een paar kasten en eenige ruime platenkisten zouden zeer welkom zijn. In de maanden Juli en Augustus, wanneer het warm is, hebben de middagschooltyden voor het onderwijs weinig te beteekenen. Ondergeteekende meent, dat het aanbeveling zou verdienen gedurende die maanden van 812 school te houden en ’s middags vrij te geven. VERLSAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1912 | | pagina 1257